Domů     .Video
Vzhůru k Merkuru!
Pavel Šmejkal 30.3.2012

Merkur je nejmenší planetou sluneční soustavy. Zároveň je to však planeta, která obíhá Slunce v nejbližší vzdálenosti. Merkur je pouze o 40 % větší než náš Měsíc. Velikostí jej tak přesahují například i Jupiterův měsíc Ganymedes či Saturnův měsíc Titan.

Oběžná dráha Merkuru kolem Slunce je velice krátká, jeden oběh této planetě trvá 87,5 pozemského dne, je ovšem ze všech planet nejvýstřednější a Merkur má i nejmenší sklon rotační osy. Během dvou oběhů Slunce tak dojde ke třem otočením okolo rotační osy Merkuru.

Díky své jasnosti by byl Merkur pohodlně pozorovatelný ze Země pouhým okem, vzhledem k tomu, že se však od Slunce nikdy nevzdaluje více než 28,3o, je jeho pozorování velice obtížné. Nejlépe je Merkur pozorovatelný při soumraku či před svítáním, než vyjde Slunce nad obzor.

Na příští rok plánuje Evropská kosmická agentura ESA start družice Bepi Colombo k Merkuru. Ve skutečnosti jde o dvojici sond, z nichž první MPO (Mercury Planetary Orbiter) bude planetu zblízka monitorovat, a druhá MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter) bude studovat magnetosféru Merkuru. K planetě by měly dorazit v roce 2019.