Antarktidu ohrožují biologické invaze

Globální změny klimatu se sice primárně projevují v cirkulaci atmosféry a hydrosféry, souhrn všeho živého, tedy biosféra, trendy v neživé přírodě do značné míry kopíruje. Jedním z těchto problémů jsou i biologické invaze. Nedávno zveřejněná studie ukazuje, že významným cílem invazních druhů rostlin se stala i dříve prakticky holá Antarktida.

Antarktida má jako nechladnější kontinent velmi chudou původní faunu a i flóru. Před projevováním nejrůznějších efektů globalizace rostly na Antarktidě pouze dva původní druhy trav. V současné době je však počet nepůvodních druhů, které berou příbřežní oblasti Antarktidy doslova útokem, nepoměrně vyšší. Do průzkumu „horkých míst“ potenciálního šíření invazních druhů se zapojil široký mezinárodní tým vědců  pod vedením Stevena L. Chowna ze  Stellenbosch University v Matielandu v Jihoafrické republice.

Během sezóny 2007 – 2008 (jeden z polárních roků) navštívilo podle nich  Antarktidu 7 085 vědců a 33 054 turistů. Všichni z nich přinášejí  na svých podrážkách či sbalených věcech zanášejí do Antarktidy stádia rostlin, která slouží k šíření (tzv. propaguly). V průměru přinášeli všichni na jižní kontinent asi 10 různých semen.

Celkově vědci napočítali na 2 600 různých druhů. Počítačová simulace budoucího vývoje ukázala, že při pokračujícím trendu bude v roce 2100 bude „horkých míst“ několik, nejsilnější z nich bude na Antarktickém poloostrově na západě kontinentu, v okolí Rossova moře a v pobřežních oblastech na východě kontinentu.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Ekologie, Klima a podnebí, Příroda, Rostliny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.