Hydrogel, který sám doroste

Zatímco řadě zvířat či rostlin odpadnutá končetina či jiná část těla doroste, u výtvorů vzešlých z lidských rukou to prakticky nikdy neplatí. Schopnost regenerace se proto stala jedním ze snů řady vědců, kteří pracují na vývoji nových materiálů. Chemici z univerzity v kalifornském San Diegu nedávno představili hydrogel, který trik regenerace ovládá.

Hydrogely jsou polo-pevné látky, tvořené kombinací hydrofilního polymeru a vody. Jejich fyzikální vlastnosti, jako je např. pružnost,  je přímo předurčují k využití v nejrůznějších oblastech medicíny. (Z materiálu na bázi hydrogelů, za jehož objev se zasloužil český chemik Otto Wichterle, jsou vyráběny např. kontaktní čočky.)

Jednou z dalších podobností mezi hydrogely a tkáněmi lidského těla by mohla být i jejich schopnost sebereplikace, tedy „opravování“ či dorůstání. Vědci ze San Diega dosáhli tohoto chování molekul nastavením správné délky vedlejších řetězců polymerů. Dalším důležitým faktorem je i výše pH v okolním roztoku, která se spolupodílí na síle vazby. Vědci doufají, že jejich závěry stojí na začátku cesty k nové generaci materiálů, které se budou moci samy opravovat přímo uvnitř lidského těla.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Chemie, Lidské tělo, Medicína, Objevy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.