Čínský elixír mládí

Keř Dichroa febrifuga roste v oblasti východní Asie od středních po vysoké polohy. Tato rostlina je po staletí úspěšně využívána v tradiční čínské medicíně jako lék proti malárii. Američtí lékaři, kteří její vlastnosti nedávno zkoumali vědeckými prostředky, v ní objevili skutečný elixír mládí.

Tým pod vedením Tracy Kellerové z Harvardovy univerzity se věnoval výzkumu způsobů, jimiž látka halofuginon, která se nachází zejména  v kořenech rostliny, ovlivňuje procesy v buňkách. Ukázalo se, že její podání navozuje buňce pocit, že má málo živin, konkrétně aminokyselin, z nichž buňka staví proteiny. V takovém „stavu nouze“ se zastaví syntéza těch proteinů, které nejsou pro život buňky zcela nezbytné.

Tento mechanismus je zodpovědný za její antimalarické vlastnosti – zabraňuje totiž plasmodiím, původcům malárie, v růstu. Podobným způsobem však zabraňuje i vzniku proteinů imunitní odpovědi, které jsou zodpovědné za autoimunitní problémy, zejména záněty.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Chemie, Lidské tělo, Medicína, Rostliny, Zdraví. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.