100 miliard mimozemských světů?

Minulý rok si astronomové zahráli také na statistiky a snažili se  podle dat z Keplerova teleskopu vypočítat, kolik je v naší galaxii exoplanet. Dobrali se k číslu 50 000 000 000. Nyní číslo vědci z baltimorského Vědeckého institutu Vesmírného dalekohledu (STScl) představili své výpočty a tvrdí:  za každou hvězdou, která tvoří Mléčnou dráhu, obíhá minimálně jedna planeta. V naší galaxii jich tedy bude minimálně 100 miliard.

Jak k číslu došli?  “Sčítáním“ planet se vědci zabývali šest let, jde tedy o nejrozsáhlejší výzkum zaměřený na výskyt planet v Mléčné dráze. Hvězdy ve vzdálenosti 3000 až 25.000 světelných let od Země zkoumali vědci pomocí takzvané metody gravitační mikročočky, což je metoda, kterou lze zařadit mezi fotometrické způsoby detekce. Vychází z Obecné teorie relativity, kdy hmotná tělesa zakřivují dráhy světelných paprsků. Pokud před nějakou velmi vzdálenou hvězdou prochází slabě zářící, ale velmi hmotné těleso, lze zaznamenat postupný nárůst a pokles její jasnosti. Kdyby okolo tohoto tělesa obíhala ještě planeta, mohla by se na křivce jasnosti projevit krátkodobým zjasněním. A proč se čísla z Keplera liší? Keplerův teleskop totiž k detekci exoplanet používá takzvanou tranzitní metodu, kdy se sleduje změna jasu mateřské hvězdy. To napomáhá objevu spíše větších exoplanet.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.