První stopy po Higgsově částici?

Pátrání po poslední zbývající částici tzv. standardního modelu, Higgsově bosonu, patří k vůbec největším dobrodružstvím současné vědy. Tato centrální otázka současné fyziky přežila dřívější generaci částicových urychlovačů a v současné době se jí naplno věnují ve švýcarském LHC v CERNu. Poslední zprávy z tohoto zařízení naznačují, že by vědci mohli být již na správné stopě.

Včerejší společný seminář dvou nezávislých experimentů ATLAS a CMS probíhajících paralelně v LHC, přinesl všem, do toužebně očekávají objev „svatého grálu fyziky“ vítané zprávy. V datech obou týmů se na úrovni energie 125 gigaelektron voltů (GeV) objevily výchylku, která by mohla značit přítomnost částice.  Vědci však nemají zdaleka vyhráno: data mají k potvrzení ještě opravdu daleko. K  jistotě, že nešlo pouze o dílo náhody, je třeba hodnota 5 sigma. Detektor ATLAS se momentálně pohybuje na úrovni 2,3 sigma, CMS dokonce na úrovni 1,9.

Vědci momentálně těžko skrývají vzrušení – „božská částice“ se zdá být opravdu na dosah. Z obou týmů zaznělo přesvědčení, že definitivní výsledky by mohly být k dispozici na konci příští sezóny.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Architektura, Fyzika, Svět elemetárních částic. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.