Zavirovaný oceán

„Mikrobiální interakce mezi oceánskými viry a bakteriemi se uskutečňují v nanometrovém měřítku, ale jsou nesmírně důležité pro tok energie a koloběh živin, jako je uhlík, dusík a fosfor, v ekosystému rozsahu světových oceánů,“ říká Craig A. Carlson, profesor biologie na Kalifornské Univerzitě v Santa Barbaře.  I když neviditelné pouhým okem, jsou mořské mikroorganismy dominantní formou života v našich oceánech, tvoří 95 % veškeré oceánské živé hmoty.

Jsou odpovědné za transformaci a distribuci základních živin, podílejí se na kontrole klimatu na naší planetě. Bez mořských mikroorganismů by život nemohl existovat. Podle vědců je přibližně 10 milionů virů v každé kapce povrchové mořské vody, ale i přes takový velký počet je jich jen velmi málo infekčními agens pro větší zvířata, jako ryby, velryby a člověka. To proto, že téměř všechny mořské viry jsou „fágy“ – viry, které se dávají hostit jinými mořskými mikroorganismy. Mořské fágy nemají nástroje k bunečnému metabolismu a proto využívají svého hostitele k množení. Nově vytvořené fágy na odchodu často hostitele zahubí, buňka se rozpadne a její obsah se uvolní do okolí.

Tak se dostávají aminokyseliny a nukleové kyseliny, dusík, fosfor a železo do otevřeného oceánského systému a mohou být použity dalšími mikroorganismy. Vědci studovali deset let velmi podrobně dynamiku fytoplanktonu ve vzorcích odebíraných v měsíčních intervalech od začátku roku 2000 ve vodním sloupci do hloubky 300 m. Získali tak množství zajímavých a důležitých dat, které prokazují pravidelné opakující se vzorce změn výskytu virů, v závislosti na oceánské chemii a dalších vlivech. A protože nezanedbatelná část virů jsou cyanofágy, viry, které infikují fotosyntetizující bakterioplankton, mají tak i vliv na oceánskou biogeochemii.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Ekologie, Mikrobiologie, Příroda, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.