Domů     Technika
Most přes moře bude mít i Indie
21.stoleti 19.12.2008

Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.

V červnu tohoto roku se doprava šestého největšího města světa výrazně zjednoduší. V té době by měl být zprovozněn 5,6 kilometru dlouhý most přes moře. Podle odhadů by novou komunikaci přes moře mělo využívat až 120 000 řidičů denně.

Doprava materiálu potrubím

Cena visutého mostu se vyšplhala na závratných 400 milionů dolarů (5,84 miliardy korun). Stavba konstrukce je více než obtížná. Místní klima dovoluje dělníkům pracovat na svém díle jen šest až sedm měsíců v roce. V oblasti působí silné větry a divoké přílivy a odlivy znemožňují na místa dopravu stavebního materiálu. Lokalitu ohrožují i období dešťů, tolik typické pro indický subkontinent. Na tři tisíce stavbařů je tak v trvalém ohrožení. Místní úřady tedy nechaly postavit něco jako materiálovod, tedy potrubí, kterým je potřebný materiál na stavbu dopravován.
Výstavbu bombajské infrastruktury komplikuje fakt, že město se nachází na sedmi ostrovech. V současnosti zde žije 18 milionu lidí. Ne každý z nich vlastní automobil, ale i tak počet bombajských automobilů dosahuje půl druhého milionu.

Stavba nového věku

Most bude spojovat dvě předměstí v jižní části města. Mýtné za cestu přes most bude stát jeden dolar a zkrátí cestu až o celou hodinu. Současná komunikace totiž vede přes naprosto nevyhovující úzký násep. Radní i investoři tvrdí, po dostavbě nového mostu budou zácpy minulostí. Zkušenost z mnohých měst ovšem říká, že zácpy mají tendenci se stěhovat na jiná místa.
Radnice naplánovala řadu projektů k vyřešení problémů s infrastrukturou v této oblasti, od železnice přes podzemní dráhu až po vyvýšené chodníky. Většina z nich ovšem zůstala jen na papíře, pouze nový most, jehož první návrhy pocházejí již z roku 1980, se blíží ke svému dokončení. Jedná se o velmi zajímavou ocelovou konstrukci, která svým vzezřením zapadá do architektury nového století.

Způsobí most hladomor?

Indické úřady věří, že most se stane architektonickým skvostem a zvýší zájem turistů o město na západě Indie. Proti stavbě se však vzedmula i vlna odporu. Tu vyvolali především ekologičtí aktivisté. „Mnoho studií, vypracovaných za poslední roky, říká, že pobřeží, mangrovníky (rod dvouděložných rostlin z čeledi ledvinovníkovitých, například Mangifera indica, původem právě z Indie, patři mezi nejdůležitější tropické dřeviny pěstované pro chutné plody – mango.) a zátoky musí zůstat nedotčeny. Množství ryb se snižuje. Nejméně na třech plážích můžeme vidět dopad stoupající hladiny a nic se s tím nedělá,“ prohlásil indický ekolog Giríš Raut. Podle něj hluboké pilíře a zbytečná úprava břehů na obou stranách mostu budou mít hrůzostrašné následky.
Stavba má mít negativní vliv údajně především na mořské dno. Mořští živočichové mohou být mostem ohroženi, což ve svých důsledcích může mít mnohem širší dopad. Řada obyvatel Bombaje se živí rybářstvím, takže pokud by se obavy ekologů naplnily, bída bombajských periférií by se ještě prohloubila. Radnice se ovšem brání tím, že projekt zaznamenal proti původním úmyslům značný posun ve prospěch životního prostředí. Most má prý údajně vylepšený design a mořského prostředí se téměř nedotýká. Více asi napoví až výzkumy, které se v této lokalitě chystají.    
 Nejdelší mosty na světě

most         přemosťuje          země                délka (m)    rok využití

most přes jezero Pontchartrain  jezero Pontchartrain  USA           38 422  1969  silniční
most Donghai    Východočínské moře   Čína       32 500  2005  silniční
most přes zátoku Chesapeake  zátoka Chesapeake  USA           24 140  1964  silniční
most přes přeliv Bonnet Carré  přeliv Bonnet Carré  USA           17 702  1960  silniční
most Vasco da Gama   Tajo    Portugalsko  17 185  1998  silniční
most Penang    Jižní průliv   Malajsie  13 500  1985  silniční
Rio de Janeiro – Niterói   zátoka Guanabara  Brazílie   13 290  1974  silniční
most Konfederace   Northumberlandská úžina    Kanada    12 900  1997  silniční
třetí vnitrozemský most  Lagoská laguna  Nigérie   11 800  1990  silniční
most Lezíria    Tajo    Portugalsko  11 670  2007  silniční

Nejdelší mosty v České republice

most      přemosťuje délka (m) rok využití 

most přes Ohři u Doksan   Ohře   1 183  1998 silniční 
Negrelliho viadukt v Praze   Vltava   1 100  1850 železniční most přes tratě v Trmicích   železnice 1 085  2006 silniční
most v Knínicích               údolí  1 071  2006 silniční
most přes Moravu u Uherského Hradiště Morava 1 011  2000 silniční


A co české mosty?

Nejen v Indii či jinde ve světě lze najít zajímavé mostní konstrukce. Výrazným počinem českého stavitelství, který se může směle měřit se světem, je Mariánský most v Ústí nad Labem, který vznikl v ateliéru Romana Kouckého, jednoho z nejlepších současných tuzemských architektů. Z jeho nákresů pochází i řada jiných podařených staveb, třeba most v Českých Budějovicích nebo v Drážďanech. Most je tvořen dvěma šedesátimetrovými pylony, z každého z nich vychází 15 lan nesoucích mostovku, která je dlouhá 179 metrů. Most je městotvorný, respektuje nejen okolní krajinu, ale i starší stavby, například jeho výška je totožná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Kouckého most váží 3500 tun a jako materiál k jeho výstavbě byla použita ocel a železobeton.
Netradiční mostní konstrukce tvoří protiváhu Mariánské skále v místě zvaném Ústecká brána. Společně s hradem Střekov se stal symbolem severočeské metropole. Rok po svém otevření, tedy v roce 1999 získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí European Steel Design Awards. Most je nejen pěkný pro oko, ale i odolný, ničivé povodně roku 2002 přestál bez obtíží.

Související články
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz