Léky proti rakovině by mohly dopravovat upravené spermie

spermieV minulých letech zkoumaly vědecké týmy po celém světě řadu možností, jak dostat léky cíleně k rakovinovým buňkám. Němečtí vědci z Institutu integrativních nanověd v Drážďanech přišli se zajímavým nápadem, jak využít přirozeného nosiče, kterým jsou spermie, aby dostali léky k nádorům a do dalších problémových míst v ženských pohlavních orgánech.

Je známo, že spermie plavou pochvou do dělohy, aby našli vajíčko a oplodnily ho. V některých případech dokážou doplavat až vejcovodu a oplodnit ho už tam. Jejich chování je nicméně náhodné a pro cílené dodávky léku do rakovinové buňce nevhodné. Vědci proto za tímto účelem vytvořili miniaturní helmu potaženou železem, kterou upevnili na hlavičku spermie, a ty tak mohli být řízeny pomocí externího magnetu. Přilba je vybavena mechanismem pro rychlé uvolnění, jakmile spermie do něčeho narazí, například do rakovinové buňky. Její stěnu by mohla prorazit stejně jako stěnu vajíčka. Výzkumníci také zjistili, že k tomu, aby spermie absorbovala příslušný lék, stačí jí jednoduše namočit do roztoku, který ho obsahuje.

Vědci testovali svůj nápad na malém vzorku býčích spermií a kultuře nádorových HeLa buněk. Experimenty prokázaly úspěšnost, když se podařilo nasměrovat spermie k cíly. Přilby pouze snižují rychlost spermií o 43 procent.

K použití upravených spermií při léčbě lidských pacientek je nicméně ještě třeba vyřešit některé technické překážky. Především a přednostně je třeba vyřešit, jak zabránit náhodným těhotenstvím. Další otázkou je, co se stane s opuštěnými přilbami, kterých v těle zůstanou tisíce. Pak je tu také problém se získáváním spermií.

Rubriky:  Medicína Zdraví

Vědci se zaměřili na mutace způsobující dědičnou degeneraci oční sítnice

Vědci se zaměřili na mutace...

Vědci po vedením docenta Davida Staňka z Ústavu molekulární genetiky AV ČR,...
Polovinu cestovatelů trápí zažívání. Jak se na dovolené vyhnout problémům s trávicím traktem?

Polovinu cestovatelů trápí zažívání....