Vymírání druhů jsou propojena

Vymizení jednoho druhů může v živém světě způsobit efekt nikoliv nepodobný padajícím kostičkám domina. Toto zjištění není jistě nové, biologové z univerzity v britském Exeteru jej však nedávno podpořili pádnými důkazy. Jejich dodává pádný argument přístupu, podle něhož není důležité chránit ani tak jednotlivé vzácné druhy, ale spíše ekosystémy jakožto celek.

Vědci pod vedením Frank van Veena provedli jednoduchý, ale velmi průkazný experiment. Pracovali s dvěma druhy mšic a dvěma druhy lumčíků, kteří pro mšice představují predátory, v tomto případě spíše parazitoidy (forma parazitismu). Každý z lumčíků je specializován pouze na jeden druh mšice. Vědci umístili tyto čtyři druhy do několika různých kontejnerů v prakticky všech možných  kombinacích a sledovali je po dobu osmi týdnů. Výsledky byly skutečně zajímavé.

V kontejnerech, v nichž chyběl jeden z druhů lumčíků, vymizel brzo nejen druhý druh, ale i jeden druh mšice.   Proč tomu tak bylo? Oba druhy mšic se živí stejnou potravou. Jeden z nich je však zdatnějším konkurentem a začal druhý z nich vytlačovat. Shodou okolností šlo o druh, jehož početní stavy měl držet na uzdě nepřítomný druh lumčíka. Namísto tří (resp. čtyř) druhů nakonec zůstal jeden. A to už je velmi citelná ztráta!

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Ekologie, Evoluce, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.