Zřete Perseidy, právě se rojí

Jako každý rok i nás letos čeká vyvrcholení meteoritického roje Perseidy. Maximum roje, s kadencí 1 – 2 meteory za minutu, nastane v neděli 12. srpna mezi 14:00 SELČ až 16:30 SELČ. Doporučujeme pozorovat oblohu nad ránem 12. 8. a 13. 8., protože místo, odkud meteory zdánlivě vyletují (radiant roje) se nachází v severní části souhvězdí Persea u Cassiopei. A právě tato část oblohy se nachází nejvýše nad obzorem těsně před východem Slunce v 5:45 SELČ.

Dobré pozorovací podmínky budou zhruba do 4.hodiny ranní, než oblohu začne oslňovat vycházející Slunce. Z toho vyplývá, že nejvíce meteoritů uvidíte mezi 2:00 – 4:00 hodinou.

Za nízké oblačnosti budou k pozorování výhodné podmínky, neboť měsíc bude 4 dny před novem, a vychází až ve 2 hodiny ráno.

Ve skutečnosti nejde o padající hvězdy, ale o částice ne větší, než zrnka písku. Tyto drobné částice meziplanetárního prachu dopadají do zemské atmosféry každé léto zhruba od 17. července do 23. srpna. Nejčinnější jsou právě v okolí svátku sv. Vavřince, který se slaví dnes  (10. 8.) a proto je tento astronomický úkaz lidově pojmenovaný Slzy svatého Vavřince.

- foto: Perseidy v roce 2004, autor F.  Bruenjes -

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Vesmír, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.