V souboji vyhrává pomalejší spermie

Souboj spermií o to, která jako první dorazí k vajíčku a oplodní jej, je bezesporu jedním z nejdůležitějších závodů živého světa. Zdravý rozum napovídá, že nejúspěšnější by v tomto závodě měla být nejúspěšnější ta nejrychlejší ze spermií. Nová studie však postavila tuto představu na hlavu. Vítězem se stává spermie pomalejší, zato však delší. Platí to alespoň u mušek octomilek.

Souboj spermií v závodu k vajíčku je sice zcela běžný proces, pro biology je však stále velmi tajemný. Odehrává se totiž v živých tělech, kde je velmi těžké jej pozorovat. Klíč k jeho pozorování  nalezl tým pod vedení Stephana Lüpolda z univerzity v Syracusách ve státě New York ve správném výběru experimentálního objektu. Byly jím mezi vědci oblíbené laboratorní organismy, mušky druhu Drosophila melanogaster. To samo o sobě by však nestačilo. Pro to, aby vědci spermie spatřili, se uchýlili k drobnému triku. Spermie geneticky upravili tak, že se na jejich povrchu exprimoval zelený fluorescenční protein. Buňky byly proto pod mikroskopem velmi dobře patrné.

Podle jejich zjištění měli kompetitivní výhodu spermie delší. To je závěr, který není v nijak velkém nesouladu s běžnou intuicí. Zcela proti ní však jde další závěr, totiž že největší šance na dobrý výsledek mají spermie pomalejší. Proč tomu tak je však nedovedou vědci stále jednoznačně vysvětlit.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Evoluce, Genetika, Medicína, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.