Nový druh člověka vyčtený z DNA?

Expedice do odlehlých koutů Afriky možná přinesla důkazy o existenci doposud neznámého, vyhynulého druhu člověka. Tentokrát si však antropologové nepřivezli z Afriky fosilizované kosti či zbytky hmotné kultury. Stopy po křížení s hypotetickým, doposud jinak neidentifikovaným druhem, nalezli v genetické výbavě sběračsko-loveckých etnik z Kamerunu a Tanzánie.

Identifikovat nový druh člověka pouze na základě analýzy jeho DNA je postup, s nímž řada antropologů nesouhlasí. Zásadním prubířským kamenem bylo v tomto ohledu ohlášení objevu sibiřského člověka z jeskyně Denisova v roce 2010. Nový objev, který ohlásili genetici vedení Sarah Tishkoffovou z univerzity ve Philadelphii, má však ještě „odvážnější“ základ. Nejde totiž jako v případě sibiřského člověka o analýzu DNA u fosílií, ale o srovnání genů současných lidí.

Podle článku, publikovaném v prestižním vědeckém časopise Cell nese genetická výbava některých současných Afričanů stopy po křížení se samostatnou a velmi prastarou lidskou linií. Ta se podle vědců oddělila od předků nás, dnešních lidí oddělila asi před 1,1 milióny let. Před 70 – 30 tisíci roky se potomci těchto dlouho ztracených lidských bratranců museli s našimi přímými předky znovu zkřížit. Tato stopa sice neprošla do genů většiny moderních lidí, zůstala však doposud patrná u některých dnešních Afričanů.

Řada vědeckých kolegů však zůstává k závěrům Američanů přinejmenším rezervovaná.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Evoluce, Genetika, Historie, Medicína, Paleontologie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.