Závod o nejlehčí materiál má nového vítěze

Superlehké porézní materiály nacházejí využití v mnoha technologických oblastech a je po nich proto značná poptávka. Vývoj jde proto mohutně kupředu a rekordy v „lehkosti“ tak padají prakticky po několika měsících. Němečtí vědci nedávno stvořili nový materiál, aerografit, který je tak lehký, že lze stěží říci, že vůbec je.

K předcházejícím držitelům prvenství patřil například aerogel, využívaný NASA pro odebírání vzorků z komet, s hustotou 1 miligram na krychlový centimetr. Nedávno jej z prvního místa „vyšoupnul“ kovová pěna s hustotou 0,9 mg/cm³. Aerografit, vytvořený díky spolupráci vědců z univerzit v Hamburgu a Kielu, je však podstatně lehčí: jeho hustota je 0,2  mg/cm³.

Za jeho neskutečnými vlastnostmi stojí použitý materiál: duté uhlíkové nanotrubičky. Díky nim je tedy nejen lehký, ale i překvapivě pevný. Unese váhu až 35x větší, než aerogel. Další výhodou je, že jej lze “zmačkat” do velikosti, která je 1000x menší, než jeho běžný objem. Aerografit je také schoný vést elektrický proud a může být proto využíván pro výrobu ultralehkých baterií.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Nové materiály. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.