Biolog Friml mezinárodně oceněn

Mezinárodně uznávaný odborník Pavel Friml dostal za svou vědeckou práci jako první Čech prestižní Zlatou medaili Evropské organizace molekulární biologie (EMBO). Tuto cenu dostane každý rok jen jeden vybraný vědec z celé Evropy. Komisi tak přesvědčily Frimlovy průlomové objevy o funkci rostlinného hormonu auxinu, který rozhoduje o tvaru a růstu rostlin.

Devětatřicetiletý Friml působí v Belgii na univerzitě v Gentu a na Vlámském ústavu pro biotechnologie (VIB) a zároveň je vedoucím výzkumné skupiny Vývojová a buněčná biologie rostlin na Vysokém učení technickém v Brně. Spolu s belgickým týmem se Friml zapsal do povědomí široké odborné veřejnosti, když nalezl dosud neznámou skupinu sedmi bílkovin, které v buňkách kontrolují hladinu rostlinného hormonu auxinu. Tento hormon již v malé koncentraci podporuje prodlužování buněk. Auxin však také zprostředkovává rostlině vnější podněty a okolní svět.

Sdružení EMBO, které cenu Frimlovi udělilo, podporuje talentované vědce, iniciuje sdělování a výměnu znalostí a také určuje politiku pro světovou špičku v evropském výzkumném prostředí.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Objevy, Příroda, Rostliny, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.