Jak dinosauři chodili?

Rozsáhlé rekonstrukce fosilizovaných koster dinosaurů slouží vědcům většinou jako podklad pro rekonstrukci jejich vzhledu. Vědci z londýnského přírodovědeckého muzea se však nedávno rozhodli využít informace z kosterních pozůstatků k vytvoření modelu toho, jak se druhohorní obři pohybovali.

Muzejní odborníci na dinosaury Susannah Maidmentová a Paul Barrett věnovali velkou pozornost nohám tří skupin dinosaurů: ceratopsidům, stegosaurům a hadrosaurům. Celkově prozkoumali na 200 exemplářů, přičemž se zajímali hlavně o to, jak vypadala struktura měkkých tkání, přiléhajících ke kostem. Aby vytvořili své modely, porovnávali fosílie s živými zástupci jejich nejbližších příbuzných, jako jsou ptáci a krokodýli.

Z rekonstrukcí vyplynulo, že ačkoliv byli tito dinosauři relativně blízce příbuzní a jejich kosti vypadají podobně, jejich měkké tkáně se značně lišily. V návaznosti na to se dost lišily i způsoby jejich pohybu. „Naše práce ukazuje, že samotný tvar kostí neříká celý příběh. Abychom pochopili, jak se dinosauři pohybovali, je velmi důležité rekonstruovat i měkké tkáně,“ vysvětluje význam své práce Maidmentová.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Historie, Paleontologie, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.