Za sex může žula

Pohlavní rozmnožování je jedním z největších a stále nejzáhadnějších vynálezů živého světa. Podle geologů z univerzity ve skotském Aberdeenu napomohla vzniku pohlavnosti a nakonec tedy i našemu sexu žula. Zajímá vás jak?

Granity, běžně známé jako žuly, jsou vyvřelé horniny s vysokým podílem slíd a živců. Kromě těchto minerálů však obsahují i řady prvků, které jsou dnes v tělech živých bytostí samozřejmé. Jde zejména o zinek, molybden a měď. V našich tělech jsou tyto prvky obsaženy sice ve stopovém množství, zato však na jsou však umístěny na centrálních místech. Jsou totiž součástí mnoha enzymů, s jejichž pomocí je metabolismus živých organismů o poznání efektivnější.

Tým skotských geologů pod vedením Johna Parnella přišel nedávno s teorií, že za rozvojem metabolických schopností, které nakonec vyústily v energeticky náročné pohlavní rozmnožování, mohla vysoká vulkanická aktivita v době asi před 1,9 miliardami let. V té době docházelo k formování superkontinentu s názvem  Nuna, které bylo doprovázeno vyšším vulkanismem, jehož produktem byly právě žuly. Postupným zvětráváním se minerály dostaly do oběhu biosférou a nastartovaly v ní změny, s jejichž důsledky se setkáváme i večer po zhasnutí.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Ekologie, Geologie, Příroda, Rostliny, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.