Břišní tuk má smysl!

Tukové polštáře na břiše byly dosud považovány za jakousi zbytečnost, podobně jako slepé střevo. Současná euroamerická kultura větší obsah tuku v břišní oblasti dokonce považuje za esteticky nevhodný. Vědci z Loyolské univerzity v Chicagu však vůbec poprvé existenci tukové výstelky obhájili. Jejich vysvětlení zní: je prospěšná imunitě.  Zjištění by mohlo přispět také k léčbě autoimunitních nemocí včetně Crohnovy choroby.

Předstěra, latinsky omentum, je blána, do níž se ukládá vrstva tuku, která pokrývá střeva uvnitř břišní stěny. Vědci objevili, že tato membrána u myší měla vliv na chování myších T-lymfocytů (bílých krvinek, které potírají rakovinné buňky či viry). V normální situaci se T-buňky rozmnožují v reakci na výskyt antigenu. V pokusu se takto vybuzené lymfocyty přestaly dělit, jakmile k nim vědci přidali buňky z předstěry. T-lymfocyty namísto dalšího množení začaly hynout.

Břišní buňky měly vliv pouze na aktivní lymfocyty, kdy zastavily jejich další dělení a vývoj. V opačném případě žádný efekt nebyl pozorován. Zdá se tedy, že buňky břišního tuku vylučují specifické látky, které zabraňují v imunitní reakci. Tento objev by mohl přispět k vývoji nového typu léků, které budou šetrněji bránit v imunitní reakci organismu (například po transplantaci orgánů), než je tomu u stávající medikace.

Zdá se také, že buňky předstěry též hrají klíčovou roli v regeneraci tkání.  Vědci na břiše objevili mezenchymové kmenové buňky, které se stěhují do místa zranění a pomáhají hojení tím, že se vyvinou do požadovaného typu specializovaných buněk.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Lidské tělo, Medicína, Objevy, Zdraví. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.