Genetika, kvasinky a vinný buket

Kvasinky jsou jednobuněčné houby, jejichž činnost napomáhá vzniku přepestré řady lidských potravin. Jeden z druhů kvasinek má na svědomí i různé chuťové odstíny červených vín. Mezinárodní tým genetiků se nedávno věnoval mapování její genetické výbavy. Jeho lepší poznání by mohlo napomoci vybrat ideální kmen kvasinek a cíleně tak dizajnovat chuť vína.

Kvasinka Dekkera bruxellensis přispívá nejen k chuti vína, ale i k jeho “nechuti”. V případě, že produkuje větší množství aromatických fenolů, je víno “medicínské“ chuti či nakonec zcela nepitelné. Hlavním cílem vědeckého výzkumu genů této kvasinky, na němž se z největší části podíleli genetici z univerzity ve švédském Lundu,   je zabránit ztrátám při výrobě vína. V budoucnu by nemuselo být nemožné s podílem aromatických sloučenin cíleně manipulovat a upravit tak chuť vína přímo na zakázku.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Chemie, Mikrobiologie, Potraviny, Příroda. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.