Ptáci jsou nejbližší příbuzní želv

Evoluční vývoj želv byl pro vědu stále nejasným a tak si na něj posvítili genetici z Bostonské univerzity v Massachusetts. Svým výzkumem vyvrací dřívější domněnku, že se želvy  vyvinuly ze společného předka pro hady a ještěry. Bostonští vědci totiž tvrdí, že nejbližší příbuzní želv jsou ptáci a krokodýli. Vědci své tvrzení opírají o analýzu želvího genomu a další 1000 vzorků DNA všech hlavních linií plazů. Ukázalo se, že genetické stopy vedou k prapředkovi archosaurům, kteří jsou společným prapředkem pro krokodýly i ptáky. Archosauři se pravděpodobně objevili během permu či ve spodním traisu a velký rozkvět zažili především během druhohor, kdy byli dominantními suchozemskými obratlovci.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Evoluce, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 komentáře u Ptáci jsou nejbližší příbuzní želv

1. Tinny napsal:

Nejbližší příbuzní želv jsou krokodýli… řekl bych. Hlavně po této studii to vyplývá. Čiže: „Ptáci jsou nejbližší příbuzní krokodýlů“.

• Jendar napsal:

To si nemyslím. Nejstarší příbuzný neznamená, že se z něj postupně vyvinuli, ale třeba, že se v jednu chvíli oddělilo několik větví a z nich ptáci, krokodýli a želvy. Čiže všichni tito tři mají společného předka.

• tinny napsal:

jenže želvy se odděli dříve a teprve později se krokodýli oddělili od zbylých archosaurů. Krokodýli a ptáci jsou si nejblíže, blíže než želvy a ptáci.