Jak se zapálí svíčka na nebi?

Supernovám typu 1a se někdy přezdívá „standardní svíčka“ či „vesmírný metr“, neboť slouží astronomům pro odhadování vesmírných vzdáleností. Mezinárodní tým astronomů nedávno srovnal průběh řady explozí tohoto typu a potvrdil, že existují v podstatě dva recepty, jimiž se tato obří hvězdná exploze řídí.

Při explozi supernovy typu 1a se uvolní vždy stejné množství energie a tedy i světla. A jelikož šíření světla slouží astronomům k určování vesmírných vzdáleností, mohou podle těchto občas zapálených svíček odhadnout, jak daleko se hostitelská galaxie, v níž k explozi došlo.

Tým 23 astronomů z několika zemí srovnal stopy po nedávných explozích typu 1a a došel k závěru, že dosavadní teorie o příčině explozí byly v podstatě v pořádku. Standardní svíčka se zapálí buď za pomoci srážky s jiným bílým trpaslíkem. V takovém případě nevznikne okolní oblak plynu. Druhou možností, za níž oblak naopak vznikne, je srážka trpaslíka s větší hvězdou.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.