Američané vyrýžovali vzácný meteorit

22. dubna tohoto roku zaznamenali vědci z NASA a z Institutu pro výzkum mimozemské inteligence (SETI) v oblasti severní Kalifornie pád meteoritu. Shodou okolností šlo o prakticky stejné místo, kde před 150 lety vypukla zlatá horečka. Podezření na vzácný typ meteoritu, tzv. CM chondrit zmobilizovalo více než  1000 lidí, kteří se s rýžovacími miskami vydali na jeho „lov“. Postupně vyrýžovali 30 gramů.

Takzvané CM chondrity tvoří pouhé jedno procento ze všech meteoritů, které dopadají na zemský povrch. Pro vědce však mají tito poslové z vesmíru cenu zlata. Jsou totiž bohaté na nejrůznější organické látky včetně aminokyselin a bazí nukleových kyselin. Toto složení je dělá mimořádně zajímavým objektem studia pro astrobiology, kteří pátrají po možnostech vzniku života mimo skleníkové podmínky zemské atmosféry. Některé teorie hovoří i o tom, že ve skutečnosti jde o původce života na Zemi.

Zachycení pádu meteoritu spustilo doslova lavinu angažovaných dobrovolníků. Vyzbrojeni  rýžovacím nářadím po svých praprapradědečcích  a vydali se k potokům, protékajícím  severní Kalifornií. S vyrýžovaným obsahem pak postupně chodili za vědci, kteří určovali, zda se skutečně jedná o správné kusy horniny. Díky širokému zapojení dobrovolníků se nakonec  podařilo získat celých 30 gramů velevzácného studijního materiálu.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Vesmír, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Američané vyrýžovali vzácný meteorit

1. libor napsal:

Zajímavý článek o vesmírném kamení, mám jej více než 70 kg, pár mých fotek je na stránkách I-vesmír.