Cesta k řešení záhady trpaslíků

Jako Pygmeje označují antropologové jakékoliv etnikum, které v průměru nedorůstá více, než 150 cm. Američtí genetici se nedávno soustředili na příslušníky několika afrických etnik s „pygmejskými“ charakteristikami, aby rozpletli záhadu genetického podmínění malé výšky. Problém se ukázal být podstatně složitějším, než si původně představovali.

Řada laiků si fungování genetiky představuje velmi zjednodušeným způsobem. Každý znak organismu (fenotypový projev) má svůj jednoznačný protějšek v jednom genu. Tak např. existují geny pro modré oči či pro výšku. Tato zjednodušená představa však  v reálu v drtivé většině případů nefunguje. Jednotlivé znaky jsou podmíněny součinností velmi pestré palety nejrůznějších genů, kterých často bývají i desítky. Z pátrání po genetických podmínkách lidské malého lidského vzrůstu se tak stává nesmírně složitá záležitost.

Výzkumu tohoto jevu se nedávno věnoval tým genetičky Sarah Tishkoffové z univerzity ve Philadelphii. Prozkoumala 57 genomů Pygmejů a 39 genomů vyšších lidí, žijících v jejich sousedství, kteří hovoří bantuskými jazyky. Pygmejové a Bantuové se v oblasti západní Afriky po staletí mísí. Vědci potvrdili, že čím více bantůských předků člověk měl, tím vyšší měl i postavu. Vědci se dále snažili nalézt přesné geny, které se regulace výšky účastní.

Zatím však zcela nedospěli k cíli. Genetik Paul Verdu z prestižní univerzity ve Stanfordu však přiznává týmu své kolegyně kredit a komentuje ji slovy: „Jde o významný krok na cestě k pochopení, které genetické faktory ovlivňují výšku postavy Pygmejů. Definitivní pochopení však zůstává stále skryto.“

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Genetika, Medicína, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.