Asteroidy bombardovaly Zemi déle

Vědci si podle aktuálních dvou studiích myslí, že v raných dobách na povrch Země muselo dopadat mnohem více asteroidů. Brandon Johnson z americké univerzity Purdue se domnívá, že jich muselo dopadnout nejméně 70. Nešlo o žádné drobečky. Johnson jejich rozměr odhaduje až na 40 kilometrů, což dvojnásobně překračuje velikost meteoritu, který zřejmě před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů.

Vědcům se domnívají, že fáze intenzivních dopadů vesmírných těles, takzvané pozdní velké bombardování, trvala mnohem déle, než se původně myslelo a tedy pokračovala i při vzniku života. V té době existovaly první formy života většinou jen ve vodě, proto mohly katastrofu přežít. Vědci se z tohoto důvodu domnívají, že takto silné dopady mohly zásadně změnit evoluci a biosféru.

Podklady pro své hypotézy jim podává výzkum sferulí, což jsou drobné kuličky z roztavené horniny, které zbývají po dopadu meteoritu.Pokud je průměr meteoritu více než deset kilometrů, rozšíří se tyto sferule po celé planetě. Analýzou těchto sferulí, jejichž průměr je i méně než milimetr, usazených ve vrstvách hornin mohou vědci i bez existence dopadového kráteru určit stáří i rozsah někdejší katastrofy a původ asteroidu.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Historie, Příroda. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.