Alkohol způsobuje rakovinu prsu

Souvislost s pitím alkoholu a vznikem rakoviny prsu se tuší už delší dobu. Nyní vědci označili hlavního viníka: je to protein nazvaný CYP2E1. „Buňky mají rozličné mechanismy k odstraňování toxických substancí, jako je etanol – tedy chemický název alkoholu, který nese pro ně potenciální riziko,“ vysvětluje autorka studie María de Lourdes Rodríguez-Fragosová, profesorka farmakologie a toxikologie na Atonomní univerzitě státu Morelos  v Mexiku. „Bohužel, někdy tyto mechanismy produkují další jedovaté látky, včetně těch, které jsou spojeny s vývojem různých typů rakoviny.“

Protein CYP2E1 se nachází v epiteliálních buňkách mléčné žlázy, tedy tam, kde se objevuje také většina karcinomů prsu. To přivedlo vědce na stopu proteinu a začali ho zkoumat. Pro ověření této hypotézy vědci podávali dávky etanolu na jednotlivé kultury prsních epiteliálních buněk, které měly různé úrovně sledovaného proteinu. Buňky s nízkou hladinou CYP2E1 byly většinou vůči vlivu etanolu imunní, ale buňky se zvýšeným množstvím bílkovin CYP2E1 etanol značně zasáhl. To naznačuje, že ženy s vyšší úrovní exprese proteinu by pak měly zažívat podobné reakce.

Skupina Rodríguez-Fragosové začala před několika měsíci zkoumat úrovně exprese CYP2E1 v prsní tkáni, kterou odebrali zdravým ženám, které podstoupily plastiku prsou. Předběžné výsledky analýzy odhalily, že u žen existuje velká variabilita v projevu tohoto enzymu. To znamená, že každý jednotlivec bude mít jinou odpověď na alkohol, a každý by tak měl mít různá preventivní opatření šitá na míru, aby se minimalizovalo riziko vzniku rakoviny prsu.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Lidské tělo, Medicína, Zdraví. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.