Hvězda rozervala svou planetu na kusy

Asi za 5 miliard let čeká na naši planetu krutý osud. Slunce spotřebuje své palivo a přejde do fáze rudého obra, díky čemuž objemu budou vnitřní planety sluneční soustavy pohlceny. Astronomové však objevili hvězdu, která fází rudého obra již prošla a přesto v její relativně těsné blízkosti planety obíhají. S možným vysvětlením tohoto jevu přišli nedávno izraelští astronomové.

Hvězda známá mezi astronomy pod kódem KIC 05807616 se nachází asi 4 000 světelných let od Země. Přesto, že již prošla fází červeného obra, které je spojené s výrazným zvětšením objemu, obíhají v jejím relativně blízkém okolí 2 planety. Jedna z možností vysvětlení je ta, že rudý obr „pozřel“ planety ve vzdálenějším okolí, aby nakonec „vyplivnul“ jen jejich zbytky.

Izraelští astronomové Ealeal Bear a Noam Soker z Technologického institutu v Haifě však nedávno vypočítali, že dvojice planet by mohla mít i jiný původ. Podle jejich propočtů není nepravděpodobný scénář, že planety jsou zbytkem původně jediné planety, která  byla rozervána vedví gravitační silou své mateřské hvězdy.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.