Buněčné perpetuum mobile?

Pokrok ve výzkumu kmenových buněk může stát na začátku obrovského pokroku v medicíně. Tyto buňky se však velmi těžko získávají. Vědcům se nedávno podařilo vypěstovat  z lidských kmenových buněk vajíčka. A nyní se poprvé v dějinách chystají na to, že je oplodní lidskou spermií. Potenciálně tak přichází na svět nekonečný zdroj tohoto nesmírně cenného materiálu.

Kmenové buňky byly získány v únoru tohoto roku od několika japonských žen, které prošly procesem změny pohlaví a vaječníky jim byly tak jako tak odňaty. Tyto buňky se vědcům z Massachusetts General Hospital podařilo “přemluvit”, aby se vyvinuly v nezralá lidská vajíčka. Stejný tým vědců, který se mezi tím rozšířil o partnery z univerzity ve skotském Edinburgu, se chystá takto „vyrobené“ buňky poprvé oplodnit. Získané embryo bude muset být podle současného britského práva po 14 dnech „odstaveno“, i tak však může poskytnout řadu informací o tom, zda se postup zdařil.

Tento způsob by měl napomoci s problematickým početím. Existuje však ještě další možný scénář. Zárodečná buňka proměněná ve vajíčko a později embryo se může stát zdrojem další generace pro vědu nesmírně cenných kmenových buněk. Tento postup je však na území Velké Británie i Spojených států zákonem zakázán.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Genetika, Lidské tělo, Medicína. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.