Sklo na Marsu značí zalednění

Temné skvrny, které jsou k vidění na mnoha místech severní polokoule Marsu, podněcovaly fantazii vědců i nejrůznějších fantastů již delší dobu. Vědcům z Arizonské státní univerzity se v nich nedávno podařilo identifikovat vulkanické sklo. Podle planetologů se tímto objevem otevírají nové pohledy nejen na dějiny Marsu, ale i na možnou přítomnost života na této planětě.

Planetologové Briony Horganová a James Bell ze Státní univerzity Arizony analyzovali snímky povrchu Marsu, které pořídila družice ESA Mars Express. S využitím infračervené spektroskopie identifikovaly původ skvrn jednoznačně. Jde o sopečné sklo, které vzniká v monetě, kdy se roztavená hornina setká v blízkosti povrchu se silnou ledovou krustou. Podobným procesem vnikla řada podobných míst např. na Islandu.

Struktury jsou relativně mladé: vznikly během poslední geologické epochy Amazonianu, před méně než 1,8  miliardou let. Tento nález naznačuje, že v minulosti byl povrch Marsu zasahován rozsáhlými zaledněními. Vědci připomínají, že tento nález má svůj význam i pro astrobiology, kteří pátrají po stopách mimozemského života. „Jestliže byly tyto struktury vytvořeny díky interakcím mezi magmatem a ledem, musely způsobit mohutné výrony horké vody, bohaté na chemické sloučeniny. Mohlo tak vzniknout obyvatelné prostředí,“ upřesňuje význam nového objevu Briony Horganová.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Evoluce, Geologie, Příroda, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.