Pesticidy ničí čmeláčí královny

Vědecké týmy ve Velké Británii a Francii studovaly účinky neonikotinoidů, které se používají jako látka na hubení hmyzu ve více než 100 zemí na zemědělských plodinách a na zahradách. Vědci zjistili, že neonikotinoid zbavuje čmeláky orientační schopnosti a konkrétně zabíjí královny. Působením insekticidů se počet královen snížil o 85 %.  Látka se aplikuje na semena přímo před sadbou a neonikotinoidy jsou pak obsaženy v celé rostlině včetně pylu i nektaru.

Přímý účinek neonikotinoidu zvaného imidacloprid zkoumal Dave Goulson z univerzity v britském Stirlingu. Během svého experimentu porovnával včelstva v úlech s nezávadnou potravou a potravou chemicky ošetřenou. V každém „biovčelstvu“ se vylíhlo průměrně 14 královen. Ovšem v včelstvech pod pesticidy se objevily pouze dvě. Navíc měření odhalila i váhový rozdíl mezi včelstvy. Goulson soudí, že hmyz vystaven pesticidům do úlu přinesl méně potravy.

Francouzský tým se věnoval konkrétně jinému neonikonioidu, thiamethoxamu a sledoval jeho vliv na schopnost včel vrátit se ke svému společenství. Pomocí cedulek připevněných ke včelím zadečkům ukázali, že po vystavení thiamethoxamu v míře, která se využívá na farmách, to dokázalo podstatně méně jedinců. Podle propočtů by mohlo být v sázce i přežití včelstva. „Testy insekticidů se v současné době soustřeďují na to, aby množství látek v nich obsažených včely nezabíjelo, možných dopadů na chování včel si ale nevšímají. Úřady by prý měly tento přístup změnit,“ řekl člen týmu Mickaël Henry z francouzského institutu pro výzkum v zemědělství v Avignonu.

Tento výzkum je dalším podnětem v nekonečné diskuzi o celostvětovém zákazu neonikotinoidů v pesticidech, po kterém volají ochránci přírody.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Ekologie, Potraviny, Příroda, Rostliny, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 komentáře u Pesticidy ničí čmeláčí královny

1. míra napsal:

tupé lidstvo se vyhubí samo,nikdy nepochopím proč se snaží člověk přírodu ovládnout,když je mnohem jednodušší se jí přizpůsobit.Člověk je opravdu velmi hloupý tvor.A to se ještě chlubí titulem pán tvorstva!!!Hloupé člověčině bud brzy konec,příroda si vždy dokázala poradit s parazitem,ted jsme na řadě my.

2. Pavel napsal:

Přírodu není možné nechat jen tak (viz přemnožení dromedáři v Austrálii, jejichž odstřel zakázaly ochranářské skupiny), ale rovněž není možné se k přírodě chovat, jak h.-a. Proto insekticidy by bylo třeba omezit, biopaliva jen z odpadu, vystavit nové vojenské újezdy (CHKO nefunguje, viz obora Radějov v Bílých Karpatech), apod.
    Doufám, že je vám jasné, že to rovněž znamená přerod dnešní plutokracie („Čína náš vzor“) do demokracie (tj. nepravděpodobné).