Pesticidy ničí čmeláčí královny

Vědecké týmy ve Velké Británii a Francii studovaly účinky neonikotinoidů, které se používají jako látka na hubení hmyzu ve více než 100 zemí na zemědělských plodinách a na zahradách. Vědci zjistili, že neonikotinoid zbavuje čmeláky orientační schopnosti a konkrétně zabíjí královny. Působením insekticidů se počet královen snížil o 85 %.  Látka se aplikuje na semena přímo před sadbou a neonikotinoidy jsou pak obsaženy v celé rostlině včetně pylu i nektaru.

Přímý účinek neonikotinoidu zvaného imidacloprid zkoumal Dave Goulson z univerzity v britském Stirlingu. Během svého experimentu porovnával včelstva v úlech s nezávadnou potravou a potravou chemicky ošetřenou. V každém „biovčelstvu“ se vylíhlo průměrně 14 královen. Ovšem v včelstvech pod pesticidy se objevily pouze dvě. Navíc měření odhalila i váhový rozdíl mezi včelstvy. Goulson soudí, že hmyz vystaven pesticidům do úlu přinesl méně potravy.

Francouzský tým se věnoval konkrétně jinému neonikonioidu, thiamethoxamu a sledoval jeho vliv na schopnost včel vrátit se ke svému společenství. Pomocí cedulek připevněných ke včelím zadečkům ukázali, že po vystavení thiamethoxamu v míře, která se využívá na farmách, to dokázalo podstatně méně jedinců. Podle propočtů by mohlo být v sázce i přežití včelstva. „Testy insekticidů se v současné době soustřeďují na to, aby množství látek v nich obsažených včely nezabíjelo, možných dopadů na chování včel si ale nevšímají. Úřady by prý měly tento přístup změnit,“ řekl člen týmu Mickaël Henry z francouzského institutu pro výzkum v zemědělství v Avignonu.

Tento výzkum je dalším podnětem v nekonečné diskuzi o celostvětovém zákazu neonikotinoidů v pesticidech, po kterém volají ochránci přírody.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Ekologie, Potraviny, Příroda, Rostliny, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.