Kód v neutrinovém paprsku

Paprsek, který ponese kódovanou zprávu skrze zeměkouli? I taková fantastická věc by mohla být v budoucnu běžnou součástí komunikace. Cestu k takovému sci-fi pomalu dláždí subatomární fyzici, zkoumající titěrné částice neutrina. Paprsek, nesoucí kódovanou zprávu, nedávno prohnali horninou v americkém Fermilabu.

Experiment, jehož důsledky mají šanci proměnit budoucí podobu dálkového přenosu zpráv, provedli fyzikové pracující na experimentu MINERvA ve slavném Fermilabu v Batavii v Illinois. Do paprsku neutrin zakódovali zprávu o několika písmenech a poslali ji do 1 km vzdáleného detektoru. Během této cesty musela neutrina projít mimo jiné i 240 m silnou vrstvou horniny, tvořené většinou břidlicemi.

Neutrina, která prakticky neinteragují s běžnou hmotou, nebyla cesta skrze mocnou vrstvu horniny velký problém. Daleko větší technickou obtíží je neutrina nejen získat, ale také je na druhém konci experimentu zachytit. S efektivností jsou vědci zatím dost na štíru. Při současné úrovni efektivity by museli objem dat, který je uložen na serveru Internet Archive (asi 5,8 petabytů) přenášet 15 miliard let. Což je ještě více, než současná doba trvání vesmíru.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Svět elemetárních částic, Technika, Technologie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.