Nejstarší lidský předek z kanadských břidlic

Tvorové se strunou hřbetní či jejím evolučním pokračovatelem, páteří, tvoří v současném světě ty nejdůležitější články drtivé většiny ekosystémů. Strunatci jsme koneckonců i my lidé. Nejstarší předek všech pozdějších strunatců, nalezený na slavné kanadské lokalitě Burgess Shale, byl nedávno podroben novému vědeckému prozkoumání.

K prvnímu nálezu tvora jménem Pikaia gracilens v kanadských kambrických břidlicích starých 505 miliónů let,  již roku 1911. Od té doby bylo objevena na 114 dalších exemplářů, což naznačuje, že kambrických mořích muselo jít o poměrně běžného tvora. Výsledky průzkumu všech dochovaných exemplářů nedávno publikoval tým pod vedením Simona C. Morrise z univerzity v Cambridge.

Podrobný průzkum doplnil řadu neznámých poznatků o anatomii pikaie, ve svých důsledcích však potvrdil dřívější představy. Tento 5 centimetrů dlouhý „červ“ byl skutečně příslušníkem tzv. „korunové skupiny“ („crown group“, případně „stem group“), která stála na počátku dalšího vývoje všech strunatců a obratlovců a je tak vlastně naším nejstarším známým prapředkem.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Geologie, Historie, Paleontologie, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.