Proč se Jupiterovo jádro „scvrklo“?

Hmotnost pevného jádra plynného obra  Jupitera je asi 10x větší než Země. Jeho „bratr“ Saturn je sice celkově menší, jeho jádro je však podle ohledů asi 15 – 20x hmotnější než Země. Tento do očí bijící rozdíl  se vědci snaží již několik let vysvětlit. Dvojice astronomů z kalifornského Berkeley nedávno nabídla novou teorii.

V loňském roce přišli s jedním typem vysvětlení čínští astonomové pod vedením Šu Lin Li z univerzity v Pekingu. Za „vypařením“ Jupiterova jádra může podle nich dávná srážka s tělesem větším než Země. Hugh Wilson a Burkhard Militzer z university v Berkeley přišli však nedávno s alternativním modelem. Podle jejich simulace může za zmenšování jádra tvořeného převážně oxidem hořečnatým extrémní teplota a tlak uvnitř planety (asi 20 000 oC a 40 000 000 pozemských atmosfér).

Tento model má hned dvě výhody. V první řadě vysvětluje přítomnost těžkých prvků v atmosféře Jupiteru. V druhé pak to, proč zůstalo Saturnovo jádro podstatně hmotnější. Saturn, který dosáhaje hmotnosti asi 1/3 Jupiteru, není totiž dostatečně hmotný na to, aby v něm započaly procesy stejného typu.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.