Bakterie, které rozsvítí váš domov

Projekt holandské filmy Phillips s názvem „Mikrobiální domov“ (Microbial home systems) nevypadá na první pohled příliš vábně. Jeho podstatou je však technologie, která by v budoucnu mohla výrazně napomoci s souboji s energetickou nouzí. Energii totiž dodávají bakterie, jež ji zase získají z běžného domácího odpadu.

Myšlenka, že by domácnosti mohly získávat alespoň část své energie z vlastních odpadků, je pro technologické vizionáře pochopitelně velkým lákadlem. Řada mikrobiologických týmů světa se proto již mnoho let věnuje genetickému dizajnování speciálních mikroorganismů, které by byly s to takový úkol splnit. Nedávno představený produkt BioLight, který je součástí širšího projektu „Mikrobiální domov“, využívá bakterie k přeměně splašků přímo na světlo.

Přeměna však není zcela přímá. Bioluminiscenční bakterie, jimiž jsou naplněny speciální lampy, se živí metanem. Jeho přísun je zajištěn díky jiným bakteriím, které jej produkují jako koncový produkt metabolismu, jehož vstupem je právě domácí odpad. Ředitel inovativního oddělení firmy Phillips Clive van Heerden sice přiznává, že světlo nových lamp není ještě dostatečně silné na to, aby plně nahradilo svítidla tradiční, představuje však důležitý krok kupředu správným směrem.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Mikrobiologie, Technologie, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.