Příští číslo

21. STOLETÍ - Příští číslo Vyjde: 21.8.2014

Obsah Aktuální vydání Archiv
Vážení čtenáři, letní dovolené vstoupily do druhého měsíce, a někteří z vás tak čtou toto 21. STOLETÍ již opět v pracovním procesu. Aby ten přechod nebyl tak prudký připravili jsme pro Vás opět pečlivě namíchaný mix novinek, zajímavostí a informací ze světa vědy. Ti, kdož se na dovolenou teprve chystají a míří do Egypta, mohou načerpat inspiraci k návštěvě pyramid na straně 19. Nabízíme vám totiž nejnovější pohled archeologů na způsob přepravy obrovských a těžkých kvádrů, z nichž jsou tyto monumenty vystaveny. Cestování, alespoň virtuální, protože jde o cesty mimo Zemi, je námětem článku mapujícího nečekaně úspěšnou misi marsovského roveru Opportunity, který na rudé planetě pracuje již více než deset let, přestože se původně počítalo jen s dobou okolo 100 dní (str. 22). Do vesmíru se vypravíme v tomto čísle ještě jednou (str. 76). NASA totiž seznámila veřejnost se svými plány do budoucna, mezi kterými nechybí ani sonda Osiris Rex, která zamíří k pětisetmetrovému asteroidu, jenž bude podrobně zkoumat. Koho nezajímá vesmír či cestování ale dává přednost historii, má možnost začíst se do tradičního speciálu (str. 67). Ten přibližuje důvody vzniku studené války, která na dlouhých 40 let po konci druhé světové války dělila svět do dvou nesmiřitelných táborů a která byl příčinou spuštění železné opony vedoucí středem Evropy. Do srdce českých a moravských hor nahlédneme při pátrání, jak jsme na tom se šelmami (str. 57). Zdá se, že po dlouhé době, kdy v naší přírodě nebylo po velkých predátorech ani potuchy se blýská na lepší časy. Vypadá to, že kromě medvědů žijících na moravsko-slovenském pomezí a rysů, jejichž hlavním teritoriem jsou Šumava a Beskydy, se u nás zalíbilo i vlkům. Již delší dobu se vyskytují v Beskydech, kam zabíhají ze Slovenska, ale v poslední době byli pozorování i v Krkonoších a Jeseníkách. Je dobře, že se tato krásná zvířata vracejí... Přeji vám příjemné čtení a těším se za měsíc na shledanou. Pavel Šmejkal

Obsah

3 EDITORIAL Editorial
4 DOPISY Dopisy
8 GENETIKA Vědci vytvořili organismus se šesti písmeny DNA
10 VĚDA Diamant pomáhá laseru
12 ZAJÍMAVOST Jakou rychlostí sviští rekordman mezi výtahy?
19 HISTORIE Fascinující tajemství egyptských pyramis odhaleno!
22 VESMÍR Opportunity? Rekordman to ještě nezabalil
34 PŘÍRODA Proč má člověk lepší zuby než orangutan?
36 TÉMA MĚSÍCE Tajemně miniaturní svět nanotechnologií
50 VĚDA Hrozí lidstvu nová celosvětová potopa?
52 LIDSTVO Rébus za 1000 dolarů vyřešen!
57 PŘÍRODA Jak se žije šelmám v českých zemích?
62 VĚDA Robot, který se obětoval pro vědu
64 HISTORIE Jak okrajové vědy měnily svět?
67 SPECIÁL Mír nemožný, válka nemyslitelná
75 ČLOVĚK Proč si nepamatujme na dětství?
76 VESMÍR NASA se ptá: Kudy dál?
84 PŘÍRODA 10 druhohorních ještěrů, kteří ovládali Zemi
91 LIDSTVO Nové technologie: cesta do pekla?
94 OBJEVY Staří Egypťané byli vegetariáni
99 VESMÍR Ztracená hvězdná sestra objevena!