Příští číslo

21. STOLETÍ - Příští číslo Vyjde: 23.4.2014

Obsah Aktuální vydání Archiv
Vážení čtenáři, ani jsme se nenadáli a další každoroční výrazný předěl je za námi. Mám samozřejmě na mysli Velikonoce, které pro věřící představují nejvýznamnější svátky roku, pro ostatní jsou připomenutím toho, že jaro už skutečně pevně vládne světu. Jaro je rovněž dobou, kdy mnoho lidí opět začíná cestovat za krásami světa. Že k takovým krásám bezpochyby patří vodopády, vám připomeneme na straně 16. Kdo má však raději pohled upřený na noční oblohu, ať zaměří svoji pozornost na téma měsíce (str. 36), které jsme tentokráte věnovali jevu tak pomíjivému, ovšem v očích mnoha astronomů krásnému, jako jsou komety. Přesvědčíme vás, že jejich špatná pověst, která jim přisuzovala odpovědnost za nejednu katastrofu, je pouhým mýtem... Dáváte-li přednost historii, která bývá někdy nepříjemně aktuální, rozhodně nepřeskakujte speciál na straně 67. Sovětské pracovní tábory, známější jako gulagy, si v mnohém nezadaly s nacistickými koncentračními tábory. Bohužel je dokonce v řadě „aspektů“ překonaly. Že se ve vědeckém světě neztratí ani čeští výzkumníci, víme už dlouhou dobu. Stačí vzpomenout Jaroslava Heyrovského, Ottu Wichterleho či třeba Jana Evangelistu Purkyně. Teď přicházejí vědci okolo Vysokého učení technického a Středoevropského technologického institutu CEITEC v Brně se zajímavou možností jak léčit zlomeniny. O tom, zda opravdu budeme jednou zlomené kosti lepit, si přečtěte na straně 81. Ještě jednou pohlédneme do kosmu, i když trochu jinak (str. 78). Móda tzv. selfie, neboli fotografování sebe sama na zajímavých místech, dorazila již i do vesmíru. Vybrali jsme pro vás nejhezčí fotografie, na kterých se zvěčnily vesmírné sondy či průzkumná vozítka operující mimo naši planetu. Možná jste již zaregistrovali novou webovou stránku www.21tv.cz. Nabízí vám nejzajímavější videa, která se dají na internetu nalézt. Chcete-li tedy vidět videa z oblasti vědy, techniky či historie, nemusíte surfovat po síti. My surfujeme za vás... Příjemné čtení či sledování videí a za měsíc na shledanou. Pavel Šmejkal

Obsah

3EDITORIALEditorial
4DOPISYDopisy
12PŘÍRODAAlkohol v roli poštovního panáčka
13OBJEVYVyléčí hemofilii oprava genů?
20VĚDAJak se čtou myšlenky?
23OBJEVYMembrána s obvody tenká jako padesátina vlasu
34TECHNOLOGIENadzvuková letadla budoucnosti
36TÉMA MĚSÍCEKomety
45VĚDABudeme lepit zlámané kosti?
46VĚDANanotechnologie: dobrý sluha, nebo zlý pán?
50VESMÍRRotace Venuše se prudce zpomaluje
53SPOLEČNOSTPompejské restaurace servírovaly i žirafy
54VĚDAVědci jdou na fotosyntézu s kvanty
56TECHNIKAPiercing? Vynikající ovladač...
61OBJEVYRostliny jako živé čističky vzduchu
62SPOLEČNOSTKaviár – luxus za desetitisíce
64VĚDAStar Trek: Seriál, který se stává realitou
66PŘÍRODALedová cesta pro kamenné kvádry
67SPECIÁLSouostroví smutku, hrůz a utrpení
75VĚDAUmělá kostní dřeň
78VĚDAKdyž sondy fotí „selfie“
81VĚDADětská mluva usnadňuje učení
82VESMÍRMá Měsíc magický vliv?
87TECHNIKAPočítače ovládané myslí
88VĚDAJak rychle pádí světlo?
90ČLOVĚKJaká jsou tajemství dvojčat?
93SPOLEČNOSTMladí delfíni experimentují s drogami
98OBJEVYCo prozradil popel?
100VĚDAOdhalí internet cestovatele v čase?