V Německu bude elektrifikovaná dálnice

Takzvanou eHighway jako první na světě představilo Švédsko. Nyní se k nim přidalo také Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 a to mezi nákladovým prostorem u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu.

Nákladní doprava se neustále zvyšuje. Do roku 2050 by se měla až ztrojnásobit, což bude mít vliv také na nárůst emisí CO2. A tak na řadu přicházejí hybridní kamiony s pantografy, které je možné dobíjet přes elektrické vedení umístěné nad dálnicí. Ve Švédsku podobný zkušební provoz běží přes rok a podle výsledků, nákladní automobily, které jsou vybaveny elektromotory, spotřebovávají o polovinu méně energie, než ty se spalovacími motory. Měřitelný pokles emisí dosahuje 80 až 90 procent, což je vskutku výborným výsledkem.

Durch die Möglichkeit des Lkw nahtlos vom Dieselbetrieb in der elektrischen Betrieb zu wechseln, sind alltägliche Fahrsituationen wie Einfädeln oder Überholen ebenso umzusetzen wie mit konventionellen Lkws. Auch Ausweichen, Schlingern und Vollbremsung funktionieren problemlos. Thanks to their ability to switch seamlessly from diesel to electric operation, eHighway trucks can perform everyday maneuvers, such as overtaking or changing lanes, just like conventional ones. Also swerving, nosing and full braking are all possible without difficulty.

V Německu se o něco podobného pokusí společnost Siemens. Principem je inteligentní sběrač proudu v kombinaci s hybridním pohonným systémem. Vozidla s pantografem jsou vybavena speciálním monitorovacím zařízením, které umožní detekovat přítomnost elektrického vedení nad vozovkou a zároveň udržuje nákladní vůz ve stabilní poloze. V případě, kdy vozidlo zaregistruje přítomnost elektrických drátů. Sběrač proudu se na ně připojí a kamion přejde na plně elektrický proud. Maximální možná rychlost v tomto režimu je 90 km/h.

Scania G 360 4x2 with pantograph, electrically powered truck at the Siemens eHighway.  Gross Dölln, Germany Photo: Dan Boman 2013

V případě, že vozidlo tuto rychlost přesáhne nebo opustí elektrifikovaný úsek, automaticky se přepne na vznětový pohon nebo elektromotor poháněný akumulátorem, jenž se mezi tím dobil. Výhodou tak je, že tento systém poskytne možnost dobíjení akumulátorů, jejichž kapacita není v současnosti stále nejlepší. Další podobná dálnice by se měla objevit rovněž v USA mezi Los Angeles a přístavem Long Beach. Stejně jako v Německu, stojí za projektem firma Siemens.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Drony budou hlídat žraloky

Drony budou hlídat žraloky

Cílem Austrálie je nasadit drony, které budou vybavené kamerami, které se...
Po dvaceti letech otestován třetí blok v Dukovanech

Po dvaceti letech otestován...

Specialisté od sobory testovali v jaderné elektrárně Dukovany hermetický box...
Oxford uzavře vjezd do centra benzinovým a naftovým vozům

Oxford uzavře vjezd do centra...

Postupné omezování nebo v některých případech úplný zákaz vozům se vznětovými a...
Nákladní vozy v USA bude pohánět vodík

Nákladní vozy v USA bude pohánět...

Jednou z automobilek, která zaznamenala výrazného pokroku s vodíkovými...
Nesmrtelný Hummer

Nesmrtelný Hummer

Není snad nikdo, kdo by neznal legendární vojenský Humvee,...
Do roku 2030 uzavře Nizozemsko uhelné elektrárny

Do roku 2030 uzavře Nizozemsko...

Postupně se začíná šířit informace, že vyspělé země chtějí v budoucnu...
Budiž světlo!

Budiž světlo!

První chytré hodinky (smartwatch) dobíjené světlem. A to ne pouze tím...
Vojenský historický ústav dokončil opravy Suchoje Su-25

Vojenský historický ústav...

  Vojenský historický ústav před několika dny dokončil renovaci...
Chcete na Titanik? Zaplatíte zhruba stejně jako cestující první třídy v roce 1912.

Chcete na Titanik? Zaplatíte zhruba...

Londýnská cestovní kancelář Blue Marble Private, která se specializuje na...
General Motors představil vodíkovou platformu 4×4

General Motors představil...

Na zasedání Asociace armády Spojených států (AUSA 2017) představila...

Nenechte si ujít další zajímavé články

VIDEO: Čarovné pozůstatky lodi SS Ayrfield

VIDEO: Čarovné pozůstatky lodi...

Říkají mu Plovoucí les a při pohledu na něj není těžké uhodnout proč. Torzo lodi...
Český skandál: Pyskatá vévodkyně zesměšnila Lucemburky

Český skandál: Pyskatá vévodkyně...

Sotva pětiletý chlapec je polomrtvý únavou, když ho jeho průvodce sundává z koně....
Zásadní objev! Budeme díky němu pít lepší čaj?

Zásadní objev! Budeme díky němu pít...

Lze si představit Anglii, kde zrovna odbíjí pátá hodina, bez čaje? Či ruská letní...
Léčitelka Hava Čelebić: Nechte babku olíznout vám oči!

Léčitelka Hava Čelebić: Nechte...

Drobná, suchá stařenka v šátku se napije alkoholu z plastové láhve a...
První moderní genocida: Víte, kdy k ní došlo?

První moderní genocida: Víte, kdy...

Osmanská říše bývala silným hráčem na evropském poli. V druhé polovině 19....
Johann Gregor Mendel: Málem zapomenutý génius!

Johann Gregor Mendel: Málem...

Genetika je v současnosti uznávanou vědou, bez které se biologové či lékaři...
Blíží se den, kdy dojde… ROPA?

Blíží se den, kdy dojde… ROPA?

Říká se jí výměšek ďáblův – el excremento del diablo. Taky se jí...
Konspirace: Potopil se Titanic kvůli pojistnému podvodu?

Konspirace: Potopil se Titanic...

Tragédie Titaniku je jedna z nejznámějších lodních katastrof. Dodnes je...
Beethovenova Eliška: Je slavné dílo plodem zakázané lásky?

Beethovenova Eliška: Je slavné dílo...

Německý hudební génius Ludwig van Beethoven sedí u klavíru. Opakovaně do jeho kláves...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.