Zdá se to bláznovství. Ale je tomu skutečně tak. Minulý týden, přesněji 19. července z Prahy (Uhříněves) vyrazil vůbec první přímý nákladní vlak YXE CR Express, který zamířil do Číny. V budoucnu by měl pravidelně spojovat českou metropoli s městem I-wi ve východočínské provincii Če-ťiang.
Co je na všem ještě zajímavější. Vlak veze zboží zhruba za pět milionů dolarů. Kontejnery obsahují český křišťál, automobilové součástky, pivo a další tradiční výrobky z České republiky a dalších evropských zemí.
Vlak má celkem 40 vagonů a podle přepravní společnosti Metrans pojme celkem 80 čtyřicetistopých kontejnerů.
Cesta přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán urazí i s dvěma překládkami, zejména kvůli jinému rozchodu kolejí v Rusku, za 16 dní. Podobné přímé železniční spoje do Číny z Evropy jezdí pravidelně od roku 2013. Celkem jich bylo vypraveno více než 200. Vlaky jezdí například z Hamburku, Londýna nebo Madridu.
A nyní se k nim přidá i Česká republika a Praha. A proč vlastně přichází na řadu železniční doprava? Odpověď je jednoduchá. Oproti lodní přepravě se doba cesty mezi Evropou a Čínou zkrátí zhruba o polovinu.
Dalším důvodem je přeprava křehkého zboží. Na železnici jsou otřesy mnohem menší, než je tomu u námořní dopravě. Navíc společnost je schopná otřesy v kontejnerech sledovat pomocí čidel v rámci systému SmartBox a přizpůsobit tak rychlost vlaku.
Jak jsme již zmínili, podobný vlak vyjel v letošním roce také z Velké Británie. Cestu z jihovýchodní Anglie do východní Číny, která je dlouhá 12 000 kilometrů urazí za tři týdny. Tento vlak přepravuje zejména vitamíny, dětské zboží a léky.
Podle Číny se jedná o začátek pravidelné železniční nákladní dopravy a je součástí projektu nové Hedvábné stezky k posílení obchodních vztahů asijské země s Evropou.