Domů     .Video
Co o sobě prozradí Antarktida?
Pavel Šmejkal 13.2.2017

Geolog John Goodge z americké University of Minnesota pátrá po minulosti Antarktidy již od roku 1985. Věnuje se hledání a studiu hornin, které by mohly pomoci „vyprávět“ příběh o tom, jak se tento kontinent, který je z 98 % pokryt ledem, v průběhu času měnil.

„Doufáme, že ze vzorků, které jsme vyzvedli, dokážeme odhadnout, co se skrývá hlouběji pod příkrovem ledu,“ říká John Goodge.

Ke své práci využívají američtí geologové působící u americké polární základny McMurdo kombinaci satelitních snímků a topografických map. K dispozici mají i fotografie, které pořídily dřívější expedice v 50. a 60. letech minulého století.

Vědcům se již podařilo nasbírat okolo 2500 kg horniny, což naplnilo 30 masivních dřevěných beden. Z předběžné analýzy plyne, že antarktická žula obsahuje poměrně značné množství zirkonu. „To je pro nás dobrá zpráva, protože zirkon dokáže pojmout malé množství uranu, který pak přeměňuje na přirozené izotopy olova. A ty my můžeme použít jako jakési hodiny,“ vysvětluje John Goodge.