Domů     .Video
Netopýři jako vzor pro letadlo
Pavel Šmejkal 28.11.2016

Netopýr je podle některých vědců doslova úžasné stvoření. „Díváte-li se na ně, musíte vidět, že dokážou létat tak, jako neumí žádný z ptáků,“ nadšené říká Kenny Breuer z Brown University v Providence v USA.

Na světě podle něj žije 5000 druhů savců, z nichž téměř čtvrtinu představují různé druhy netopýrů. Jsou to jediní savci, kteří dokážou létat pouhou silou vlastních svalů. Různé druhy se liší životními způsoby. Někteří konzumují výhradně ovoce, jiní jsou hmyzožravci.

„Neexistují rozdílnější typy potravin než právě tyto dvě. Je totiž naprosto jiné letět pro kus stojícího či visícího ovoce a pro malý a navíc velice dobře pohyblivý hmyz,“ říká Breuer. A přesto netopýři dokázali adaptovat svůj styl letu i na takto odlišné způsoby shánění potravy.

Na rozdíl od ptáků či od hmyzu mají netopýři křídla ve tvaru podobném lidské ruce a navíc potažená kůží. Kůže se za letu chová podobně jako plachta ve větru. Netopýři navíc dokážou ohýbat všechny své klouby v křídlech a za letu měnit tvar křídla. To je něco, co ptáci nedovedou.

Dokážete si představit letadla s takovouto schopností? Jak by se prudce zvýšila jejich obratnost?