Domů     .Video
Novozélandský symbol kivi z Nového Zélandu nepochází!
Pavel Šmejkal 7.9.2015

Vědci odhalili záhadu genetiky, která se citelně dotýká národní hrdosti obyvatel Nového Zélandu. Pták kivi, který byl dosud považován za národního maskota země, je přistěhovalec. Nepochází totiž z Nového Zélandu, ale z Madagaskaru.

Dříve se soudilo, že je kivi nejbližším příbuzným ptáka emu. Historie jeho původu je však daleko pozoruhodnější. .

Genetický rébus se vědcům podařilo rozluštit až po 150 letech nepřetržitého výzkumu, kdy se původem záhadného ptáka zabývali. Kivi hnědý, známý také jako kivi jižní (Apteryx australis) byl léta pokládán za nelétavého běžce, který se vyvinul ze stejné vývojové větve jako australský pták emu (Dromaius novaehollandiae).

Do téhož řádu, nazývaného Struthioniformes, patří obdobně jako zmínění dva opeřenci ještě několik dalších ptáků, kteří žijí na území Austrálie a Nového Zélandu. Řadíme sem třeba pštrosa dvouprstého (Struthio camelus), ale také vyhynulého obřího ptáka moa, který žil na Novém Zélandu ještě kolem roku 1500.

Ze stejné rodiny pocházejí také sloní ptáci (Aepyornis maximus) původem z Madagaskaru. Právě sloní ptáci byli, jak ukázal nedávný výzkum DNA, nejbližšími příbuznými drobného nelétavého kivi. Jak jméno napovídá, nešlo o žádného drobečka.

Sloní ptáci vážili často více než 350 kilogramů a na výšku měřili dobré 3 metry. Ve své době se jednalo o jednoho z největších létajících ptáků na světě.