Domů     .Video
Jak vypadá Pluto v barvě?
Pavel Šmejkal 15.7.2015

Největší událost roku se blíží! Sonda New Horizons proletěla kolem Pluta 14. července 2015. Každý den na své cestě ke konci Mléčné dráhy urazila 750 000 km a do NASA po prvních neostrých snímcích začíná posílat barevné fotografie..

Sonda New Horizons pořídila sérii snímků, ze kterých začínají být patrné vnější útvary Pluta. Povrch trpasličí planety se zdá být členitější a méně kulatý, než vědci předpokládali, možná s polární čepičkou.

Pokud se na Plutu polární čepička opravdu nachází, bude se jednat o velmi překvapivý objev, vzhledem k předpokladu vědců, že povrch planetky tvoří tuhý dusík.

Co nového na Plutu?

Snímky také potvrdily vázanou rotaci Pluta s jeho největším měsícem Charonem. K vázané rotaci dochází, když se gravitace více těles vzájemně ovlivňují. V důsledku pak jedno těleso neobíhá kolem druhého, ale rotují kolem společného bodu, takzvaného barycentra.

Sonda putující vesmírem také kromě větších měsíců Charon, Hydra a Nix poprvé v historii zaznamenala i nejmenší měsíce Kerberos a Styx, které byly objeveny až v letech 2011–2012. Pokud New Horizons v příštích dnech zachytí další objekty, budou to nové světy, o kterých předtím nikdo neměl tušení.

Takové objekty by ovšem musely být menší než 15 kilometrů, jinak by je sonda už předala mateřské základně v NASA.

VÍCE SE DOČTETE V 21. STOLETÍ Č. 8/2015, KTERÉ VYCHÁZÍ 22. 7. 2015