Kdy vlaky překonají rychlost zvuku?

Aby byla japonská vnitrostátní doprava v době konání letní olympiády v Tokiu plynulejší, byl zahájen mezi hlavním městem a Ósakou provoz prvního vysokorychlostního vlaku, zvaného Tokaido-Shinkansen. Psal se rok 1964 a vlak tehdy svištěl rychlostí 210 kilometrů za hodinu. Proti současným japonským plánům však zaostává tento legendární vlak stejně jako český pivař z hospody U Švejka za Usainem Boltem.


V posledních letech otěže vysokorychlostní železniční přepravy převzala Čína. Například souprava nazvaná Harmony Express zvládne tisícikilometrovou vzdálenost mezi městy Kanton a Wu-Chan za dvě a tři čtvrtě hodiny. To znamená, že se řítí rychlostí 400 kilometrů za hodinu. Mezi Čínou a Japonskem po staletí panuje rivalita, takže není divu, že Japonci hozenou železniční rukavici zvedají.

Za vším hledej maglev

Cesta z japonské metropole Tokia do Nagoji trvá pěšky tři dny. Proč si ovšem ošoupat nohy, když Japonsko je plné rychlovlaků? Současný Shinkansen tuto trasu zvládne za devadesát minut. Pokud však vše půjde podle plánu, tak nový rychlovlak dosahující rychlostí 500 km/hod. dojede v roce 2027 z jednoho města do druhého za pouhých minut čtyřicet.
Jak tohoto výkonu dosáhnout? Pomocí magnetické levitace. Právě zde je budoucnost rychlovlaků. I když velmi drahá budoucnost, na výstavbu takové trati jsou kladeny vysoké požadavky. Železnice musí být maximálně chráněná před nepříznivými vlivy okolí.

Ostatně v současnosti se s maglevem setkáme jen na jedné trati v Číně a na jedné v Japonsku. Například Německo plánovalo stejný princip využít při spojení centra Mnichova s letištěm. Ale náklady se z původních 1,9 miliardy euro vyšplhaly až na 3,4 miliardy euro, takže projekt byl zastaven.

Vakuové tunely

Japonsko také chystá rozšíření svého parku hybridních železničních vozů. Tyto vlaky fungují tak, že energii získávají při brzdném manévru. Nikoliv však pro svůj pohon, ale pro vnitřní spotřebu. Získaná energie napájí osvětlení a klimatizaci ve vagonech. Spotřeba paliva zde klesá o téměř 15 %.
Nespí ani Číňané. Ti plánují do roku 2020 postavit vysokorychlostní trať mezi Pekingem a Londýnem, kde by cesta mezi oběma městy trvala 72 hodin.

A nejen to! Čína hodlá stavět nové železniční trasy ve vakuových tubusech. Tím by zcela zmizel jakýkoliv odpor vzduchu a vlaky by mohly doslova letět rychlostí 1000 km/hod.
Zatím je vše ve fázi výzkumu, ale pokud se vychytají technická řešení, se stavbou by se mohlo začít do deseti let.

Tajemství maglevu

Maglev neboli magnetická levitace není objevem nikterak novým – asi každý z nás si někdy vyzkoušel přitisknout k sobě dva magnety. Jeho princip pochopil už před sto lety americký fyzik Robert Goddard (1882–1945) a spočívá v tom, že stejné póly magnetů se odpuzují silou. Výhodou vznášení se nad kolejnicí je, že zcela schází tření, protože vlak se vůbec s kolejnicí nedostane do kontaktu – souprava jako by letěla asi 10 centimetrů nad dráhou.

Elektromotor není zabudován ve vlaku, ale nachází se na trati v rozbalené a ploché podobě. Na rozdíl od klasického elektromotoru se tu však nevyskytují pohyblivé prvky, protože zbylou část motoru tvoří elektromagnety umístěné na vlaku. Dodávkou střídavého proudu vzniká magnetické pole, které „běží“ tratí a působí na elektromagnety na spodku vlaku. Tak, jak se mění frekvence střídavého proudu, mění se i rychlost vlaku. Když se směr pole obrátí, vlak zpomalí a nepotřebuje tedy ani brzdy.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Apache otestoval poprvé bojový laser

Apache otestoval poprvé bojový...

Bitevní vrtulník AH-64 zasáhl pomocí podvěšeného kontejneru...
Nebezpečí na prázdninových silnicích: špatně uložený náklad

Nebezpečí na prázdninových silnicích:...

Lodě, kola, surfovací prkna, stany či grily. To je jen zlomek zavazadel,...
Nečistoty v materiálu mohou způsobit katastrofu

Nečistoty v materiálu mohou...

Nízká soudržnost materiálu způsobená nečistotami může mít...
Objeví se autonomní vesmírné sondy s umělou inteligencí?

Objeví se autonomní vesmírné sondy...

Není tajemstvím, že se specialisté z NASA snaží již nějakou dobu...
Čína chce zachytit co nejvíce uhlíku

Čína chce zachytit co nejvíce...

Že se Čína snaží poslední dobou z hlediska ochrany životního prostředí vyvinout...
Jak na plevel? Pořiďte si robota s lasery

Jak na plevel? Pořiďte si robota...

Robotizace poslední roky hýbe doslova světem. Na trhu se objevují stálé nová a...
Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře kvůli prachu v ovzduší

Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře...

Americká společnost Environmental Health Analytics (EHA) zhodnotila...
Robotického policistu uvidíte v Dubaji

Robotického policistu uvidíte v...

Policie v Dubaji se pyšní nejen těmi nejrychlejšími policejními vozy na...
Bojové drony LCAAT budou chránit stíhačky F-35 Lightning II

Bojové drony LCAAT budou chránit...

Americké letectvo vyvíjí v rámci programu Low Cost Attritable Aircraft...
Pneumatika budoucnosti od Michelinu

Pneumatika budoucnosti od Michelinu

Francouzský výrobce pneumatik, společnost Michelin, ukázala, že by...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Proč se Ludvík XIV. na hostinách přežíral?

Proč se Ludvík XIV. na hostinách...

„Ještě nemá dost?“ špitne jedna dvorní dáma druhé. Ta...
Britští vědci: Poznáme, kdo bude jednou vraždit!

Britští vědci: Poznáme, kdo bude...

Představte si, že víte, kdo bude jednou...
Nejdražší zvířata světa: A jakou cenu má váš pes? 

Nejdražší zvířata světa: A jakou...

Zvířata, ať už domácí nebo divoká, se čím dál tím více...
Babylónské zmatení jazyků: Skutečná událost?

Babylónské zmatení jazyků:...

Zpupní Babylóňané se rozhodli, že postaví...
Rychlejší než blesk: Co jde možná nevěděli o oku

Rychlejší než blesk: Co jde možná...

Má pouhé 2 cm v průměru, váhu pár desítek gramů....
Tajemství Olméků: Co nám prozradí jejich obří sochy?

Tajemství Olméků: Co nám prozradí...

V Mexiku se tyčí gigantické kamenné hlavy. Jejich...
Jaké záhady kolem Ježíšovy poslední večeře ještě neznáte?

Jaké záhady kolem Ježíšovy poslední...

Onen moment zná každý, i ten, kdo Bibli viděl jen z...
Chcete být dlouhodobě šťastní? Kupujte zážitky, nikoli věci!

Chcete být dlouhodobě šťastní?...

Výzkumy ukazují, že důležitější než si koupit štěstí...
Měl císař Napoleon I. Bonaparte na povel i svoji kuchyni?

Měl císař Napoleon I. Bonaparte...

Po císařské korunovaci roku 1804 přesidluje...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.