V čem budeme jezdit?

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Značně velkou představivost v tomto směru mají účastníci mezinárodní designérské soutěže Allivision. Pro mladé designéry do 35 let ji vyhlašuje společnost Allivictus společně s časopisem AutoDesign&Styling. V říjnu 2010 členové odborné poroty hodnotili skoro sto soutěžních projektů účastníků z téměř 40 zemí.

Několik nejlepších výtvorů, které se nyní stávají základem výstavy, exkluzivně představujeme. Dokážete si představit, že byste v něčem podobném mohli jezdit?

SANDMAN KOMBINUJE NOHY A ELEKTROMOTOR

Dvacetiletý slovenský návrhář Adam Damko ke svému vítěznému konceptu SANDMAN upřesnil:

„Ide o štvorkolesový jednomiestny dopravný prostriedok, určený pre mladých aktívnych ľudí, ktorí praktizujú extrémne športy, alebo len často chodia do prírody, a potrebujú lacné, spoľahlivé a praktické približovadlo. Pri navrhovaní som kládol dôraz na čo najjednoduchšiu konštrukciu, bez povrchových panelov alebo akýchkoľvek iných zbytočných doplnkov, ktoré by sa nepriaznivo odrazili na hmotnosti automobilu.“

Charakteristika

Základem vozítka je nosný́ rám s výztuhami pro ukotvení přední a zadní nápravy. Střešní část chrání posádku před úrazem při možném převrácení. K pohonu se využívá kombinace elektromotoru a lidské síly. Maličký elektromotor je umístěn v náboji pedálového mechanismu. Nemá však za úkol pohánět celé vozítko, ale pouze pomáhat jezdcům při šlapání v extrémních stoupáních nebo při vysokých rychlostech. Předpokládaná maximální rychlost na rovině a bez podpory elektromotoru má být aspoň 50 km/h (za podpory elektromotoru 70 km/h). Pohání se zadní náprava – pomocí řetězu. Nápravy jsou odpruženy jednoduchými vzduchový́mi tlumiči. O dobrou brzdnou dráhu se starají větrané kotoučové brzdy, o dobré jízdní vlastnosti zase velká kola se širokým rozchodem. Zabezpečují stabilitu v zatáčkách i na nezpevněném povrchu.

Lehociped inspiroval

Interiéru dominuje složená sedačka, která využívá pololežící polohu sedu.
(Jedná se o podobný princip jako u tzv. lehocipedů, kde jde o efektivnější využívání síly nohou a tudíž vyšší a trvalejší výkon než při jízdě na kole.) Lehký dopravní́ prostředek se neovládá volantem, ale dvěmi pákami umístěnými na boku sedačky tak, abychom na ně snadno dosáhli rukama. Na těchto pákách je i ovládaní brzd a řazení. O aktuální rychlosti a dalších důležitých informacích se »pilot« dozvídá ze dvou analogových ukazovatelů a LCD displeje. (Zde se zobrazuje také obraz z kamery, která snímá dění za automobilem.) Všechny elektronické systémy (včetně elektromotoru) mají pohánět LiPOL baterie budoucí generace – velmi lehké a malé, takže se umístí pod sedačku »pilota«.

VE SKLENÍKU VYUŽÍVÁ BIONIKU

Vizionářský návrh se nese v duchu bioniky, která zkoumá živé organismy a získané poznatky aplikuje ve vývoji nových technologií.
Čtyřiadvacetiletý Michal Vlček z ČR o projektu SKLENÍK:

 „V případě mého návrhu se jedná o aplikaci rostlinné fotosyntézy jako nového zdroje energie. Proces, při kterém rostliny díky slunečnímu záření přeměňují vodu a oxid uhličitý na cukry, je nejefektivnějším využitím solární energie na Zemi. A podle vědců by se napodobení části tohoto procesu mohlo stát vstupenkou k neomezeným zdrojům čisté energie.“

Charakteristika

Logika automobilu vychází z tradičního pojetí skleníku – pohon mají zajišťovat rostliny uvnitř vozítka. Transparentní povrchy karoserie zajišťují přísun slunečních paprsků. V interiéru sedí cestující nad rostlinami – sezení je vytvořeno z lamel, které se ergonomicky tvarují podle lidského těla.
Pro dosažení lehkosti karoserie vznikl nový systém manévrování vozidla – zadní část vozidla opisuje z půdorysu kružnici. Na ní jsou umístěna kola, která se otáčejí po obvodu kružnice.

Voda nesmí chybět

Ve středu kružnice je vodní rezervoár, který́ zavlažuje rostliny potřebnou vodou.
Život rostliny začíná zasazením do tzv. semeníku. Ten otvory a trubicemi rostlinu usměrňuje v jejím růstu tak, aby listy společně vytvořily co možná největší plochu pro dopad slunečních paprsků. Semeník také ochraňuje choulostivé části rostliny, ve kterých se energie vázaná ve formě cukrů pozvolna přeměňuje v energii elektrickou. Plocha, ve které jsou semeníky umístěny, je rozdělena podobně jako plástve v úlu – pomocí šestiúhelníku.

Elektrická energie proudící ze semeníků se uchovává v akumulátorech umístěných pod plochou předních disků kol. Odtud se podle potřeby spotřebovává v elektromotorech umístěných rovněž pod plochou předních disků.
Řízení obstarává joystick, podobně jako u letadel. Zaparkovaná vozidla by sloužila jako malé čističky ovzduší, které by navíc tvořily zásobu energie pro okamžité použití cestujícími.

VOZÍTKO SNAP NAVOZUJE ZÁŽITKY JAKO NA MOTOCYKLU

Dvacetiletý Vít Bechynský (ČR) svůj koncept SNAP připodobnil takto: „Pohodlně sedím ve vyšší vzpřímené poloze. Díky plně prosklené karoserii vidím dobře na všechny strany. SNAP má dostatečný́ tah. Vděčí za to lehké karoserii a elektromotoru uloženému v zadní nápravě. Dynamika jízdy je nastavitelná, každý si může zvolit sílu odporu naklápění kabiny. Já jsem sportovně založený a rád si jízdu vychutnám. Proto volím naklápění do zatáček.“

Charakteristika

Tříkolové vozidlo umožňuje řidičům jízdní zážitky jako na motocyklu. Jistotu pohybu zaručuje tříkolová platforma, kde pod sedadlem dochází k naklopení celé karoserie i s předním kolem. Rovnováhu a trakci v ostře točených zatáčkách plní dvě zadní kola s nastavitelným rozchodem.

Spojení není výjimkou

SNAP Concept však nabízí i dopravní řešení – při přepravě na větší vzdálenost (třeba pomocí železniční dopravy) lze díky tvaru jednotlivé snapy spojit a přemístit hromadně. Během společné přepravy pak každý uživatel může zůstat v soukromí svého vozidla nebo se otevřením dveří spojit s kolegou ve vedlejším snapu.

Automobil se dá rozdělit na dvě vozítka

Třicetiletý Michal Kracik z Polska vytvořil automobil, který se dá rozdělit na dvě samostatná vozidla.
Ve spojeném stavu takové auto pojme až šest cestujících a dosahuje délky 4900 mm. Po rozdělení na dvě samostatná vozidla vznikne čtyřmístný a dvoumístný automobil. Porotci ocenili hlavně velmi reálný koncept, který je sice technicky náročný, ale srozumitelně zpracovaný.

Jak jsme uvedli, letošní autosalon v Paříži se hojně věnoval elektromobilům. Někteří renomovaní konstruktéři se však zabývají i jiným možným způsobem pohonu. Zdá se, že mezi nimi nechybí některé z uvedených nápadů mladých tvůrců ze všech částí světa..

Navrhují pro lepší svět
Jak pro 21. STOLETÍ upřesnil šéfredaktor pořádajícího časopisu Radek Laube, poslání soutěže vyjadřuje myšlenka „Ideas for a Better World“ (Nápady pro lepší svět). Mezi hlavní kritéria, která mají soutěžní projekty splňovat, patří jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost a samozřejmě estetická kvalita. (Více se dozvíte na www.auto-design.cz..)  

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Vodíkový tahač od Toyoty nevypouští žádné emise

Vodíkový tahač od Toyoty nevypouští...

Jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí je automobilová...
Jak měl člověk najednou o „kolečko víc“

Jak měl člověk najednou o „kolečko...

Kolo je plochá součást kruhového tvaru, která se může otáčet kolem svého...
12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo vesmírnou bránu

12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo...

12. dubna 1961 vzlétl první člověk do vesmíru. Stal se jím...
S čím se hraje baseball?

S čím se hraje baseball?

Baseball je kolektivní míčová hra, při níž se míč odpaluje za pomoci pálky. Tou se...
Počet řidičů s oční vadou rapidně narůstá. Špatně vidí každý druhý

Počet řidičů s oční vadou rapidně...

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než...
Humanoidní robot z Koreje

Humanoidní robot z Koreje

Jihokorejští vědci sestavili humanoidního robota, který by měl být schopen lidem...
Proč se věk nobelistů neustále zvyšuje?

Proč se věk nobelistů neustále...

Co mají všichni nositelé Nobelovy ceny za rok 2016 společného? Jsou...
Roboti a splněné sny

Roboti a splněné sny

Nevíte, kde vzít inspiraci pro své nápady? Můžete zajít...
Motor, který nesplnil všechna očekávání

Motor, který nesplnil všechna...

Wankelův motor je typem spalovacího motoru s rotačním pístem. Využívá...
Vybroušená krása

Vybroušená krása

Diamant je nejtvrdší známý přírodní minerál. Jde o krystalickou formu uhlíku....

Nenechte si ujít další zajímavé články

6 lidí s nejvyšším IQ: Znáte je?

6 lidí s nejvyšším IQ: Znáte je?

Chytřejší než oni je snad jen superpočítač....
Úspěch na Islandu: Vrt přímo do srdce sopky!

Úspěch na Islandu: Vrt přímo do...

Na poloostrově Reykjanes se nedávno odehrála velká...
Mohli arabští kupci v 10. století považovat Prahu za kamenné město?

Mohli arabští kupci v 10. století...

Obchodník vede muže se spoutanýma rukama a smyčkou na...
Tajemná glosolálie: Je možné mluvit řečí, kterou jsme se nikdy neučili?

Tajemná glosolálie: Je možné mluvit...

Když nastal den letnic, byli všichni shromážděni...
VIDEO: Ukázková práce estonských policistů

VIDEO: Ukázková práce estonských...

Policisté to mnohdy nemají lehké. Zvláště...
Rok 2050: Vláda žen a konec chození do práce!

Rok 2050: Vláda žen a konec...

Otázka, jak bude vypadat svět budoucnosti,...
Co leží pod Pekingem? Obrovské podzemní město!

Co leží pod Pekingem? Obrovské...

Přezdívá se jim Krysí národ. Žijí v místnostech a...
Skrytá bojiště druhé světové války: Propaganda jako zbraň!

Skrytá bojiště druhé světové...

Druhá světová válka probíhala nejen na bojištích, ale...
7 nejunikátnějších fontán na světě

7 nejunikátnějších fontán na světě

Fontány bývají místy, u nichž básníci píší své...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.