V čem budeme jezdit?

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Značně velkou představivost v tomto směru mají účastníci mezinárodní designérské soutěže Allivision. Pro mladé designéry do 35 let ji vyhlašuje společnost Allivictus společně s časopisem AutoDesign&Styling. V říjnu 2010 členové odborné poroty hodnotili skoro sto soutěžních projektů účastníků z téměř 40 zemí.

Několik nejlepších výtvorů, které se nyní stávají základem výstavy, exkluzivně představujeme. Dokážete si představit, že byste v něčem podobném mohli jezdit?

SANDMAN KOMBINUJE NOHY A ELEKTROMOTOR

Dvacetiletý slovenský návrhář Adam Damko ke svému vítěznému konceptu SANDMAN upřesnil:

„Ide o štvorkolesový jednomiestny dopravný prostriedok, určený pre mladých aktívnych ľudí, ktorí praktizujú extrémne športy, alebo len často chodia do prírody, a potrebujú lacné, spoľahlivé a praktické približovadlo. Pri navrhovaní som kládol dôraz na čo najjednoduchšiu konštrukciu, bez povrchových panelov alebo akýchkoľvek iných zbytočných doplnkov, ktoré by sa nepriaznivo odrazili na hmotnosti automobilu.“

Charakteristika

Základem vozítka je nosný́ rám s výztuhami pro ukotvení přední a zadní nápravy. Střešní část chrání posádku před úrazem při možném převrácení. K pohonu se využívá kombinace elektromotoru a lidské síly. Maličký elektromotor je umístěn v náboji pedálového mechanismu. Nemá však za úkol pohánět celé vozítko, ale pouze pomáhat jezdcům při šlapání v extrémních stoupáních nebo při vysokých rychlostech. Předpokládaná maximální rychlost na rovině a bez podpory elektromotoru má být aspoň 50 km/h (za podpory elektromotoru 70 km/h). Pohání se zadní náprava – pomocí řetězu. Nápravy jsou odpruženy jednoduchými vzduchový́mi tlumiči. O dobrou brzdnou dráhu se starají větrané kotoučové brzdy, o dobré jízdní vlastnosti zase velká kola se širokým rozchodem. Zabezpečují stabilitu v zatáčkách i na nezpevněném povrchu.

Lehociped inspiroval

Interiéru dominuje složená sedačka, která využívá pololežící polohu sedu.
(Jedná se o podobný princip jako u tzv. lehocipedů, kde jde o efektivnější využívání síly nohou a tudíž vyšší a trvalejší výkon než při jízdě na kole.) Lehký dopravní́ prostředek se neovládá volantem, ale dvěmi pákami umístěnými na boku sedačky tak, abychom na ně snadno dosáhli rukama. Na těchto pákách je i ovládaní brzd a řazení. O aktuální rychlosti a dalších důležitých informacích se »pilot« dozvídá ze dvou analogových ukazovatelů a LCD displeje. (Zde se zobrazuje také obraz z kamery, která snímá dění za automobilem.) Všechny elektronické systémy (včetně elektromotoru) mají pohánět LiPOL baterie budoucí generace – velmi lehké a malé, takže se umístí pod sedačku »pilota«.

VE SKLENÍKU VYUŽÍVÁ BIONIKU

Vizionářský návrh se nese v duchu bioniky, která zkoumá živé organismy a získané poznatky aplikuje ve vývoji nových technologií.
Čtyřiadvacetiletý Michal Vlček z ČR o projektu SKLENÍK:

 „V případě mého návrhu se jedná o aplikaci rostlinné fotosyntézy jako nového zdroje energie. Proces, při kterém rostliny díky slunečnímu záření přeměňují vodu a oxid uhličitý na cukry, je nejefektivnějším využitím solární energie na Zemi. A podle vědců by se napodobení části tohoto procesu mohlo stát vstupenkou k neomezeným zdrojům čisté energie.“

Charakteristika

Logika automobilu vychází z tradičního pojetí skleníku – pohon mají zajišťovat rostliny uvnitř vozítka. Transparentní povrchy karoserie zajišťují přísun slunečních paprsků. V interiéru sedí cestující nad rostlinami – sezení je vytvořeno z lamel, které se ergonomicky tvarují podle lidského těla.
Pro dosažení lehkosti karoserie vznikl nový systém manévrování vozidla – zadní část vozidla opisuje z půdorysu kružnici. Na ní jsou umístěna kola, která se otáčejí po obvodu kružnice.

Voda nesmí chybět

Ve středu kružnice je vodní rezervoár, který́ zavlažuje rostliny potřebnou vodou.
Život rostliny začíná zasazením do tzv. semeníku. Ten otvory a trubicemi rostlinu usměrňuje v jejím růstu tak, aby listy společně vytvořily co možná největší plochu pro dopad slunečních paprsků. Semeník také ochraňuje choulostivé části rostliny, ve kterých se energie vázaná ve formě cukrů pozvolna přeměňuje v energii elektrickou. Plocha, ve které jsou semeníky umístěny, je rozdělena podobně jako plástve v úlu – pomocí šestiúhelníku.

Elektrická energie proudící ze semeníků se uchovává v akumulátorech umístěných pod plochou předních disků kol. Odtud se podle potřeby spotřebovává v elektromotorech umístěných rovněž pod plochou předních disků.
Řízení obstarává joystick, podobně jako u letadel. Zaparkovaná vozidla by sloužila jako malé čističky ovzduší, které by navíc tvořily zásobu energie pro okamžité použití cestujícími.

VOZÍTKO SNAP NAVOZUJE ZÁŽITKY JAKO NA MOTOCYKLU

Dvacetiletý Vít Bechynský (ČR) svůj koncept SNAP připodobnil takto: „Pohodlně sedím ve vyšší vzpřímené poloze. Díky plně prosklené karoserii vidím dobře na všechny strany. SNAP má dostatečný́ tah. Vděčí za to lehké karoserii a elektromotoru uloženému v zadní nápravě. Dynamika jízdy je nastavitelná, každý si může zvolit sílu odporu naklápění kabiny. Já jsem sportovně založený a rád si jízdu vychutnám. Proto volím naklápění do zatáček.“

Charakteristika

Tříkolové vozidlo umožňuje řidičům jízdní zážitky jako na motocyklu. Jistotu pohybu zaručuje tříkolová platforma, kde pod sedadlem dochází k naklopení celé karoserie i s předním kolem. Rovnováhu a trakci v ostře točených zatáčkách plní dvě zadní kola s nastavitelným rozchodem.

Spojení není výjimkou

SNAP Concept však nabízí i dopravní řešení – při přepravě na větší vzdálenost (třeba pomocí železniční dopravy) lze díky tvaru jednotlivé snapy spojit a přemístit hromadně. Během společné přepravy pak každý uživatel může zůstat v soukromí svého vozidla nebo se otevřením dveří spojit s kolegou ve vedlejším snapu.

Automobil se dá rozdělit na dvě vozítka

Třicetiletý Michal Kracik z Polska vytvořil automobil, který se dá rozdělit na dvě samostatná vozidla.
Ve spojeném stavu takové auto pojme až šest cestujících a dosahuje délky 4900 mm. Po rozdělení na dvě samostatná vozidla vznikne čtyřmístný a dvoumístný automobil. Porotci ocenili hlavně velmi reálný koncept, který je sice technicky náročný, ale srozumitelně zpracovaný.

Jak jsme uvedli, letošní autosalon v Paříži se hojně věnoval elektromobilům. Někteří renomovaní konstruktéři se však zabývají i jiným možným způsobem pohonu. Zdá se, že mezi nimi nechybí některé z uvedených nápadů mladých tvůrců ze všech částí světa..

Navrhují pro lepší svět
Jak pro 21. STOLETÍ upřesnil šéfredaktor pořádajícího časopisu Radek Laube, poslání soutěže vyjadřuje myšlenka „Ideas for a Better World“ (Nápady pro lepší svět). Mezi hlavní kritéria, která mají soutěžní projekty splňovat, patří jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost a samozřejmě estetická kvalita. (Více se dozvíte na www.auto-design.cz..)  

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Počet řidičů s oční vadou rapidně narůstá. Špatně vidí každý druhý

Počet řidičů s oční vadou rapidně...

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než...
Proč se věk nobelistů neustále zvyšuje?

Proč se věk nobelistů neustále...

Co mají všichni nositelé Nobelovy ceny za rok 2016 společného? Jsou...
Motor, který nesplnil všechna očekávání

Motor, který nesplnil všechna...

Wankelův motor je typem spalovacího motoru s rotačním pístem. Využívá...
Vybroušená krása

Vybroušená krása

Diamant je nejtvrdší známý přírodní minerál. Jde o krystalickou formu uhlíku....
Jak se dělá umělá čočka?

Jak se dělá umělá čočka?

Brýlové čočky byly původně vyráběny pouze ze skla. S rozvojem techniky a objevem nových...
Největší vesmírná mystéria

Největší vesmírná mystéria

Jaká jsou největší vesmírná mystéria podle americké NASA? Co může...
Jak člověk pokořil zvuk?

Jak člověk pokořil zvuk?

Zajímavé video ukazuje, co se děje s letadlem v okamžiku, kdy prolomí...
Co o sobě prozradí Antarktida?

Co o sobě prozradí Antarktida?

Geolog John Goodge z americké University of Minnesota pátrá po minulosti...
Miniaturní zabijáci chrání organismus

Miniaturní zabijáci chrání...

Imunitní systém lidského těla obsahuje tzv. NK buňky (z anglického Natural Killer...
Nechte práci na větru

Nechte práci na větru

Nejobvyklejším využitím energie větru je v současné době větrná elektrárna. Síly větru se...

Nenechte si ujít další zajímavé články

V autobuse už nebude nuda! Postará se o to váš nový chytrý spolucestující

V autobuse už nebude nuda! Postará se...

Není to tak dávno, co světoznámá společnost IBM...
Nejslavnější účetní zloději

Nejslavnější účetní zloději

Účetní podvody a krádeže se dějí každý den na...
Budou nabíječky v každé toaletě?

Budou nabíječky v každé toaletě?

Všechny mobilní telefony potřebují svou šťávu....
Reportáž psaná na oprátce: Proč skončila v láhvi od kompotu?

Reportáž psaná na oprátce: Proč...

Pan Závodský lopatou vyrývá na dvorku svého stavení...
Fascinující fakta o dvojčatech: Mohou mít rozdílného otce?

Fascinující fakta o dvojčatech:...

Dvojčata nepřestávají udivovat lékaře, vědce, své...
VIDEO: Češka testovala bionickou ruku, díky lidem si může koupit dvě

VIDEO: Češka testovala bionickou...

Češi se zase jednou ukazují v lepším světle. Splnili...
Nepotopitelná Violet přežije tři lodní katastrofy, včetně Titaniku!

Nepotopitelná Violet přežije tři...

Život se s Violet Constance Jessopovou (1887–1971) nemazlí....
Jsou punčochy opravdu českým vynálezem?

Jsou punčochy opravdu českým...

Thomas Alva Edison. Profesor Bedřich Hrozný....
Jeden z divů České republiky: Elektrárnu ukrývá hora!

Jeden z divů České republiky:...

Jeseníky jsou jedním z nejkrásnějších koutů naší...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.