Domů     Technika
Nový iontový pohon pro rakety budoucnosti
21.stoleti 12.8.2009

Inženýři z amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) dokončili testování nového motoru, který by měl v budoucnu výkonnější pohon jak u orbitálních, tak u meziplanetárních letů. Pod jejich rukama se zhmotnil zatím nejvyspělejší ze všech iontových motorů. První zařízení by mohl pohánět už v roce 2013.Inženýři z amerického Národního úřadu pro letectví  a kosmonautiku (NASA) dokončili testování nového motoru, který by měl v budoucnu výkonnější pohon jak u orbitálních, tak u meziplanetárních letů. Pod jejich rukama se zhmotnil zatím nejvyspělejší ze všech iontových motorů. První zařízení by mohl pohánět už v roce 2013.

Proč je vlastně „iontový motor“ již delší dobu označovaný za pohon budoucnosti pro kosmické lety? Jeho hlavní výhodou je lehkost. Tradiční motory totiž fungují díky energii uvolněné při spalování pevných či tekutých paliv. Kosmická loď je proto ve svých možnostech omezena tím, kolik paliva může na svou palubu vzít. Iontový motor tuto nevýhodu nemá, neboť energii získává jednodušeji: ze solárních článků. První návrh iontového motoru spatřil světlo světa v laboratořích NASA už na počátku 60. let.  O té doby byly rakety s iontovým pohonem využity ještě několikrát, např. v projektu Deep Space 1 z roku 1998. Posledním velkou misí nesenou iontovými motory byla Dawnova mise (NASA) vypuštěná v roce 2007, jejímž úkolem je prozkoumat trpasličí planetky Ceres a Vesta. Nový iontový motor, který vylepšuje starší modely využité DS1 a Dawnově misi,  vznikl v laboratořích Glenn Research Centra v Clevelandu v americkém Ohiu. „Vyrobili jsme motor, který je sice větší, ale lehčí. Abychom zvýšili jeho životnost, zjednodušili jsme jeho složitost a  co je nejdůležitější – zvýšili jsme jeho účinnost,“ říká šéf konstrukčního týmu Michael Patterson. S jeho výrobou začnou Američané v lednu příštího roku, v roce 2013 už by měl být připraven pro využití pro některý z letů ke vzdáleným tělesům.

Související články
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz