Nejvzdálenější a nejstarší supernova

Děje a objekty, které pozorují astronomové, jsou zprostředkovány světlem. To však cestuje s konečnou rychlostí a někdy může trvat milióny až miliardy let, než k nám doletí. Při pozorování vesmíru se tedy vlastně dívají zpět v čase a proto jsou ty nejvzdálenější objekty těmi nejstaršími. Platí to i pro nedávno objevenou obří supernovu.Děje a objekty, které pozorují astronomové, jsou zprostředkovány světlem. To však cestuje s konečnou rychlostí a někdy může trvat milióny až miliardy let, než k nám doletí. Při pozorování vesmíru se tedy vlastně dívají zpět v čase a proto jsou ty nejvzdálenější objekty těmi nejstaršími. Platí to i pro nedávno objevenou obří supernovu.

Ačkoliv si řada laiků představuje, že astronomové po nocích  zírají dalekohledem na hvězdnou oblohu, realita je mnohem méně romantická. Lidské oko je totiž velmi nepřesným nástrojem a proto je lepší, když za lidi zastanou práci přístroje. Vědci pak tráví většinu času u počítačů a vyhodnocují výsledky. Astronomové z University of California pod vedením pod vedením Jeffa Cooka nedávno pracovali s daty, která jim poskytl obří teleskop o průměru 3,6 m umístěný na Havaji. Ten zachytil výbuch obří supernovy  typu IIn, která vznikla výbuchem hvězdy 50 – 100x hmotnější, než je naše Slunce. Podle výpočtu astronomů došlo k její explozi před 10,7 miliardami let. V době její exploze bylo vesmír  teprve 3 miliardy let starý a nově objevená supernova tak  o celou 1,5 miliardy let překonává nejstarší dříve zaznamenaný výbuch. Astronomové však nepozorují dávné kosmické exploze jen tak pro zábavu. Detailní poznání těchto procesů může pomoci vrhnout světlo na záhady chemické historie vesmíru, konkrétně na problém, jak se vlastně do vesmíru dostaly těžké prvky. Podle současných hypotéz totiž při „velkém třesku“ vznikly pouze vodík, helium a lithium. Všechny ostatní musely vzniknout až díky činnosti supernov. Další výzkumy těch nejstarších explozí by proto mohly v budoucnu přinést řadu odpovědí na dosud nerozřešené otázky.

Rubriky:  Astronomie

Nalezeno dalších deset planet podobných Zemi

Nalezeno dalších deset planet...

Profesionálním a amatérským astronomům se díky datům z mise K2 podařilo objevit...
Nejstarší planeta sluneční soustavy? Pravděpodobně Jupiter.

Nejstarší planeta sluneční...

Planetární rodina obíhající kolem Slunce čítá osm členů. A jak to...
Čína pomocí rentgenového teleskopu prozkoumá černé díry

Čína pomocí rentgenového teleskopu...

Čína vypustila do vesmíru svůj první rentgenový teleskop. Cílem je pozorovat...
Život na subhvězdných objektech? Astronomové tvrdí, že nic není nemožné!

Život na subhvězdných objektech?...

Hnědý trpaslík je zvláštní objekt. Není už planetou, nicméně není ani...
Evropští vědci objevili ingredienci života v okolí mladé hvězdy podobné Slunci

Evropští vědci objevili ingredienci...

Astronomové využili radioteleskop ALMA k pozorování hvězd podobných Slunci...
Mohou se meteoroidy srazit se Zemí? Jak vysoké je to riziko?

Mohou se meteoroidy srazit se...

Po dvouleté analýze se podařilo českým astronomům objevit...
NASA vyšle ke Slunci sondu

V létě příštího roku vyšle Americký Národní úřad pro letectví a...
Toseda svými nanotechnologiemi dobývá vesmír

Toseda svými nanotechnologiemi...

Úspěch pardubické společnosti Toseda s.r.o. je především  osobním příběhem dvou...
Sekundární zrcadlo pro dalekohled ELT úspěšně odlito

Sekundární zrcadlo pro dalekohled...

Německá společnost SCHOTT dokončila odlévání kotouče pro...
Může existovat život na subhvězdných objektech?

Může existovat život na...