Ovlivní globální oteplování šíření lymské boreliózy?

Jedním z nejčastějších vektorů čili přenašečů bakterií způsobujících lymskou boreliózu jsou klíšťata. Tito krev sající parazité procházejí během svého života cykly, které jsou do značné míry spolurčeny podnebím. Spolu s globálními změnami klimatu se mění i životní cykly klíšťat. Pro klíšťata k lepšímu, pro nás bohužel k horšímu.Jedním z nejčastějších vektorů čili přenašečů bakterií způsobujících lymskou boreliózu jsou klíšťata. Tito krev sající parazité procházejí během svého života cykly, které jsou do značné míry spolurčeny podnebím. Spolu s globálními změnami klimatu se mění i životní cykly klíšťat. Pro klíšťata k lepšímu, pro nás bohužel k horšímu.

Vědci z prestižní americké Yale University se ve spolupráci s odborníky z řady dalších prestižních amerických vzdělávacích ústavů rozhodli zkoumat soukromí živočicha, kterého jistě většina z nás nepovažuje za příliš hodného pozornosti – běžné americké klíště druhu  Ixodes scapularis, kterému Američané přezdívají jelení klíště (deer tick). Během svého vývoje procházejí klíšťata několika vývojovými stádii. Po spáření naklade samice několik tisíc vajíček, z nichž se vylíhnou drobounké šestinohé larvičky, které si hbitě hledají drobné hostitele, na nichž by mohly sát. Jejich oběťmi se nejčastěji stávají drobní hlodavci či ještěrky. Poté se larvička převtělí v nymfu, která má již kompletní počet nohou – 4 páry. Než úplně dospěje, vystřídá ještě nejméně jednoho až dva další hostitele, většinou větší obratlovce včetně člověka. Pro infikaci klíštěte bakteriemi lymské boreliózy je klíčová délka pauzy mezi krmením na jednotlivých mezihostitelích. Vědci zjistili, že čím je pauza delší, tím odolnější kmeny bakterií  přežívají v tělech klíšťat. Klíšťata z takových oblastí s mírnějším klimatem a pozvolnějšími přechody v teplotách během roku (například severovýchodu USA) jsou pak mnohem nebezpečnějšími přenašeči, než ta, která žijí v oblastech, kde jsou rozdíly mezi teplotami během roku větší (například amerického Středozápadu). Globální oteplování však způsobuje, že rozsáhlé oblasti amerického Středozápadu (tedy např. státy Wyoming, Colorado, Montana či Idaho) se svým podnebím začínají podobat státům severovýchodním (např. Maine, New Yorku, Pennsylvanii či Ohiu). Životní cykly klíšťat tak získávají delší pauzy a v jejich tělech přežívají pouze odolnější kmeny bakterií, které zesilují vážnost infekce. Výzkum amerických vědců tak opět potvrdil, že v přírodě všechno souvisí se vším.

Polovinu cestovatelů trápí zažívání. Jak se na dovolené vyhnout problémům s trávicím traktem?

Polovinu cestovatelů trápí zažívání....

Počet lidí, kteří vyrážejí na mezistátní cesty, podle OSN každým rokem...
Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře kvůli prachu v ovzduší

Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře...

Americká společnost Environmental Health Analytics (EHA) zhodnotila...
Mažete se opalovacími krémy? Pozor na možné poškození DNA

Mažete se opalovacími krémy? Pozor...

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně zjistili, že látka obsažená v některých...
Polovina Evropanů řeší na dovolených zdravotnický problém

Polovina Evropanů řeší na...

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) řeší téměř polovina Evropanů na...
Na tábor mohou jen očkované děti

Prázdniny už doslova klepou na dveře a s nimi čas, který řada dětí stráví na...
Kancelářská práce zdraví neprospívá

Kancelářské profese zcela jistě nepatří mezi ta nejrizikovější povolání, ale i ony mohou...
Poničené geny kuřáků marihuany

Málo která rostlina vzbuzuje tolik vášně jako konopí. Přitom tato...
Poruch příjmu potravy stále přibývá

Pacientky s poškozeným zdravím, bez funkčních vztahů a zájmů a s nekončícím strachem...
Pražská muzejní noc otevře dveře Anatomického a Stomatologického muzea 1. LF UK veřejnosti

Pražská muzejní noc otevře dveře...

O Pražské muzejní noci v sobotu 10. června se po roce znovu...
Závislost na telefonech? Vzrůstající problém!

Závislost na telefonech?...