Štíři v izraelském „Evolučním kaňonu“

Některá místa na světě se pro zkoumání biologů hodí lépe, jiná hůře. Pravou laboratoří evoluce je údolí nedaleko hory Karmel v Izraeli, kterému se přezdívá „Evoluční kaňon“. Izraelští biologové se soustředili zejména na tamější štíry.Některá místa na světě se pro zkoumání biologů hodí lépe, jiná hůře. Pravou laboratoří evoluce je údolí nedaleko hory Karmel v Izraeli, kterému se přezdívá „Evoluční kaňon“. Izraelští biologové se soustředili zejména na tamější štíry.

A proč právě toto údolí, které leží v severním Izraeli (Galileji) nedaleko města Haifa? Jedinečnou přirozenou laboratoř z něj dělá jeho specifická poloha. Údolí se mezi horský hřebeny táhne z východu na západ. Právě díky této orientaci získává jedna ze stran kaňonu až 8x více slunečního světla a tepla, než strana druhá. Prakticky 100 metrů od sebe zde proto existují dva naprosto odlišné typy biotopů. Biologové z univerzity v nedaleké Haifě nazvali si pracovně nazvali slunečnější stranu, která je prakticky vyhřátou kamenitou pouští „africkou“, zatímco druhé, stinné straně říkají „evropská“. Díky odlišným podmínkám žijí na každé straně jiné druhy organismů. Mladí izraelští vědci se zaměřili v první řadě na výzkum štírů, kterých se v údolí vyskytuje celkově 6 druhů. Poté, co pečlivě zmapovali jejich výskyt došli k závěru, že 2 ze šesti druhů žijí pouze na „africké“ straně. A nejen to. Celkový počet exemplářů štírů z „africké“ strany převyšoval stranu „evropskou“ o celou třetinu. A co vlastně z této zdánlivé banality plyne? Podle izraelských výzkumníků mohly právě na takových místech vznikat v minulosti nové druhy. I tak zdánlivá drobnost jako je úhel, pod ním na zem dopadají sluneční paprsky, tak může působit jako motor evolučních změn, které mohou mít později globální dopad.

Po třech desetiletích se do dvorské zoo vracejí hyeny žíhané

Po třech desetiletích se do dvorské...

Dvorská zoo se po téměř třiceti letech vrátila k chovu hyen žíhaných (Hyaena...
Nová studie odhalila globální ohniska výskytu nepůvodních rostlin a živočichů

Nová studie odhalila globální ohniska...

Mezinárodní tým výzkumníků z patnácti zemí přichází s první globální...
Jak loví vlčí smečka?

Štvanice nebere konce. Alfa samec cítí, že mu docházejí síly a zvolní....
Češi se zapojili do celosvětového biologického projektu

Češi se zapojili do celosvětového...

Do unikátního, nebývale komplexního celosvětového pokusu se zapojili ekologové...
Dvojice gepardích koťat baví návštěvníky dvorské zoo

Dvojice gepardích koťat baví...

Dvě gepardí mláďata, která se v ZOO Dvůr Králové narodila na konci...
Jak se pozná pravý kaviár? Zasloužili se o to Češi.

Jak se pozná pravý kaviár?...