Cesta zkratkou: Nový tunel pod sv. Gothardem

Švýcaři odjakživa dělali vše proto, aby omezili silniční dopravu, která znečišťuje ovzduší a způsobuje zácpy. Švýcarsko tedy sází na železnici, avšak míst, kudy by mohla vést, v této hornaté zemi příliš mnoho není. 127 let stará trasa přes průsmyk sv. Gotharda je zcela vytížená a se zlepšením rozhodně nelze počítat.Švýcaři odjakživa dělali vše proto, aby omezili silniční dopravu, která znečišťuje ovzduší a způsobuje zácpy. Švýcarsko tedy sází na železnici, avšak míst, kudy by mohla vést, v této hornaté zemi příliš mnoho není. 127 let stará trasa přes průsmyk sv. Gotharda je zcela vytížená a se zlepšením rozhodně nelze počítat.

Významný polský inženýr Ernest Malinowski dokázal tehdy za čtyři roky postavit nejvýše položenou železniční trať na světě ve výšce až 4769 m. Tento rekord se mohl udržet tak dlouho nejen proto, že Malinowski byl vynikající stavitel, ale hlavně proto, že měl nebývalou prostorovou představivost. Díky ní vytvořil plán tratí, které vedly přes skalní výběžky, mosty a skrz tunely. Nejtěžším úkolem totiž bylo právě vytyčení trasy v podmínkách těchto omezení.

Starý tunel nestačil

Trať přes průsmyk sv. Gotharda, používaná od roku 1882, vede tunelem, jehož celková délka činí 15 003 m (po dobu 24 let to byl nejdelší železniční tunel na světě). Převýšení trasy se blíží 2,8 %, což omezuje délku a váhu vlaků. Aby se vlak o hmotnosti 1300 tun dal do pohybu, je zapotřebí dvou těžkých lokomotiv, přičemž těsné zatáčky vylučují rychlou jízdu. Samotným tunelem pod průsmykem vedou dvě tratě, což nevyhovuje současným bezpečnostním normám. Více než stoletá kolej se dostala na hranice svých možností a dále může sloužit jako turistická atrakce, nikoli však jako hlavní dopravní trať spojující Německo se Švýcarskem a Itálií. Švýcaři se tedy pustili do stavby nového spojení.

Tunel skrz hory

Klíčovým prvkem nové trasy je hlavní tunel, který povede 650 m pod současným a bude téměř čtyřikrát delší. Až stavba, jež je rozplánována na 20 let, skončí, vrátí se rekord opět ke sv. Gothardovi. 57 kilometrů dlouhý tunel, protínající skalní masiv na úpatí hor, bude znovu nejdelším podzemním železničním spojením na světě. Pod zemí budou 4 nouzová nástupiště, po dvou v každém směru, a výhybky. Z důvodu bezpečnosti bude mít každý směr svůj vlastní tunel ve vzdálenosti 40 metrů. Vždy po 325 m budou spojeny kolmými průchody pro případnou evakuaci vlaku během nehody nebo požáru. Složitý ventilační systém pomůže udržovat ve funkčním tunelu lehký přetlak, aby se nezamořil dýmem.

Lidé a stroje

Aby se práce urychlily, ražení tunelu neprobíhá pouze z obou konců, ale také ze tří středových stanovišť – Amsteg, Sedrun, Faido –, k nimž se stavitelé dostali buď pomocnými tunely, nebo kilometrovými šachtami. Stejnou cestou se vyváží vytěžený materiál. Posléze budou sloužit jako nouzové cesty. Aby byla přeprava materiálu vůbec možná, vznikly pomocné železniční tratě (odbočky staré dráhy). Během hloubení se musí vyvézt obrovská masa skály – její objem dosáhne zhruba 13 milionů metrů krychlových (dalo by se z nich postavit pět Cheopsových pyramid). Takové množství kamenů se nedá schovat ani v Alpách, a tak se stavitelé rozhodli kameny ihned likvidovat a zpracovat je na stavební štěrk.
Razicí stroje, tzv. TBM, uzpůsobené devítimetrovému průměru tunelu, jsou obrovské. Dostaly vděčná (??) jména Gabi, přestože jsou 365 m dlouhé a spotřebují tolik energie jako 20 tisícové město. Za dobrých podmínek se každý den posunou o 30 metrů. V polovině roku 2008 bylo vyhloubeno celkem 113,2 km hlavních tunelů, tedy asi 73,8 % toho, co je třeba vyhloubit. Jenom loni v červnu se týmy posunuly o 1681 m. Dva tisíce lidí, kteří zde ve dne v noci pracují, mají před sebou ještě nelehký úkol, ale cíl jejich úsilí je zřejmý. Ráz alpské krajiny a jejich příroda zůstanou zachovány.

Namísto velkých náklaďáků

Stoupání jsou na nové trase dvakrát menší než na běžných horských tratích, nejsou zde ostré zatáčky, před kterými by se muselo zpomalit. Rychlé osobní vlaky dojedou po nové dráze z Curychu do Milána za 2,5 hod. rychlostí 250 km/hod. Aby nákladní vlaky, které mohou jet rychlostí 160 km/hod., nenarušovaly jízdní řád, budou až třikrát delší než nyní (každý nahradí sto velkých náklaďáků). Předpokládá se, že přeprava zboží po otevření nové trasy vzroste na trojnásobek, a pomůže tak odstranit nákladní dopravu z nemilosrdně ucpaných alpských komunikací. Miliony turistů láká do Švýcarska čisté ovzduší a nádherná příroda, není se tedy co divit, že všem záleží na jejich zachování.

Rubriky:  Příroda
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Po třech desetiletích se do dvorské zoo vracejí hyeny žíhané

Po třech desetiletích se do dvorské...

Dvorská zoo se po téměř třiceti letech vrátila k chovu hyen žíhaných (Hyaena...
Nová studie odhalila globální ohniska výskytu nepůvodních rostlin a živočichů

Nová studie odhalila globální ohniska...

Mezinárodní tým výzkumníků z patnácti zemí přichází s první globální...
Užitečný český startup. Aplikace umožňuje zobrazovat celosvětové předpovědi počasí

Užitečný český startup. Aplikace...

Za jeden z nejužitečnějších a nejzajímavějších startupů tohoto roku je...
Jak loví vlčí smečka?

Jak loví vlčí smečka?

Štvanice nebere konce. Alfa samec cítí, že mu docházejí síly a zvolní....
Patent umožní rozeznat, zda zemětřesení způsobil člověk nebo příroda

Patent umožní rozeznat, zda...

Vyvolal otřesy člověk, například hornickou činností, vtláčením kapalin do...
Češi se zapojili do celosvětového biologického projektu

Češi se zapojili do celosvětového...

Do unikátního, nebývale komplexního celosvětového pokusu se zapojili ekologové...
Nejstarší stromy světa? I přes 5000 let!

Nejstarší stromy světa? I přes...

Rostliny některých druhů žijí i tisíce let. Titulem nejdéle žijící...
Učit se dá i bez mozku!

Učit se dá i bez mozku!

Schopnost něco se naučit není jen výsadou člověka, dovednost poučit se z opakované...
Dvojice gepardích koťat baví návštěvníky dvorské zoo

Dvojice gepardích koťat baví...

Dvě gepardí mláďata, která se v ZOO Dvůr Králové narodila na konci...
Čtyřnohá zbraň na kůrovce

Čtyřnohá zbraň na kůrovce

Vědci z Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze se...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Charles Maurice de Talleyrand-Périgord: Kulhavý ďábel znárodnil Francouzům církev

Charles Maurice de...

Udržet se na významných politických postech za...
Transplantace: V čem spočívá jejich etický problém?

Transplantace: V čem spočívá...

Jedním z významných mezníků v historii lékařství jsou...
Trable herce Johna Candyho: Sympatického tlouštíka skolilo rodinné prokletí!

Trable herce Johna Candyho:...

Trvalé místo v paměti filmových fandů si definitivně...
Tajemství Černé Dahlie: 60 mužů se přizná – a žádný nevraždil!

Tajemství Černé Dahlie: 60 mužů se...

Veřejnost ji zná pod přezdívkou Černá Dahlie. Krásná...
Tváří se jako zbožný křesťan: Jeho zájmy ale mají k lásce k bližnímu velmi daleko!

Tváří se jako zbožný křesťan: Jeho...

Britskému autorovi příručky pro internetové pedofily...
Diplomatická zrada: Držel Metternich Napoleona na uzdě?

Diplomatická zrada: Držel...

Pařížská smetánka je na sklonku léta 1806 okouzlena...
V českých zemích se od roku 1876 používá metrická soustava: Z jakého důvodu?

V českých zemích se od roku 1876...

Dálniční ukazatel jasně říká, že z Prahy do Plzně...
Patřila Tutanchamonova zlatá maska ve skutečnosti královně Nefertiti?

Patřila Tutanchamonova zlatá maska...

Egyptský kněz překryje zlatou maskou obinadlem...
Rusové si s Aljaškou prodali zlatý důl

Rusové si s Aljaškou prodali...

„Musíme se zbavit něčeho, co nepotřebujeme,“...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.