Domů     Objevy
Pozor na žlutou! Může být nebezpečná!
21.stoleti 19.2.2009

Není to tak dávno, kdy noviny a časopisy vycházely pouze v černo-bílé úpravě, nanejvýš bývaly obohaceny o jednu barvu, obvykle červenou. Kdeže loňské sněhy jsou. Nejdříve se zbarvily bulvární tituly, ale barvě postupně neodolaly ani tzv. seriózní noviny. A dnes? Při pohledu na ty možné i nemožné barvy v trafikách až přecházejí oči. Co vše dokážou barvy vyjádřit?Není to tak dávno, kdy noviny a časopisy vycházely pouze v černo-bílé úpravě, nanejvýš bývaly obohaceny o jednu barvu, obvykle červenou. Kdeže loňské sněhy jsou. Nejdříve se zbarvily bulvární tituly, ale barvě postupně neodolaly ani tzv. seriózní noviny. A dnes? Při pohledu na ty možné i nemožné barvy v trafikách až přecházejí oči. Co vše dokážou barvy vyjádřit?

Výsledky nedávného průzkumu, který proběhl v USA, ukázaly, že pravděpodobnost přečtení zprávy stoupá o 55 procent, je-li tato zpráva barevná. Barvy zároveň umožňují potřebné informace nalézt o 70 procent rychleji, než když je list pouze černo-bílý. Zde se samozřejmě počítá s barevnou střízlivostí a ne s „přeplácaností“, která orientaci spíše ztěžuje. Užití barev v tištěných materiálech pak zvyšuje čtenost až o 80 procent. Tyto závěry potvrzují, že užití barev má v podnikání smysl a neodrazí se pouze v prodeji a marketingu, kde lze mimochodem při barevném tisku zaznamenat až o 30 procent lepší výsledky. Ovšem, užití barev v sobě obsahuje i na první pohled skrytá zákoutí. Pojďme se nyní na některá z nich podívat.

S barvami si lidstvo pohrává už dlouho
Ve starověkém Egyptě se již ve 3. tisíciletí př. n. l. používala umělá modř. Její výroba je lehce zahalena tajemstvím, přesto některé teorie, jak ji Egypťané získávali, existují. Chemické složení modři je CaCuSi4O10, tedy stejné, jaké má velmi vzácný minerál kuprorivait, který se vyskytuje třeba na lávou zaplavených územích pod italským Vesuvem. Vědci z toho odvozují, že podstatnou roli při výrobě sehrálo tepelné zpracování. Nicméně, výroba barev byla přísně tajná, postupy znali jen někteří vyvolení. Nelze se proto divit, že cena barev na trhu byla vždy vysoká.

Místo chininu syntetická barva
První syntetická barva vznikla vlastně omylem. V roce 1856 se britský student chemie William Henry Perkin pokoušel přijít na kloub záhadě, jak by vyrobil chinin, účinný lék proti malárii. Ke svému zkoumání používal allyltoluidin, což byla látka s podobnými chemickými vlastnostmi jako chinin.
Perkin zkusmo míchal allyltoluidin s různými látkami, ať to byla kyselina sírová nebo dvojchroman draselný. Kýžený efekt se však stále nedostavoval. Když však použil anilin (bezbarvá olejovitá kapalina z černouhelného dehtu), vznikl jakýsi černý kal. Perkinovi vrtalo hlavou, co že mu to pod rukama vlastně vzniklo, a tak onen kal svařil s vodou. Výsledkem nebyl sice kýžený chinin, ale nachové krystaly, které dokázaly obarvit i látku.

Psychologie barev
Barvy hrají v našich životech podstatnou úlohu. Existuje dokonce speciální vědní subdisciplína, která se zabývá psychologií barev. Může se snadno stát, že při přijímacím pohovoru na novém pracovišti uchazeče nezradí jeho schopnosti, ale špatně zvolená barva oblečení. Pro takové příležitosti se nedoporučuje třeba zelená barva, protože pro určité typy manažerů může působit lajdácky. Ještě hůře si stojí žlutá, která působí výstražně, růžová pro svou přecitlivělost nebo fialová pro svou znepokojivost. Naopak zde mohou zabodovat černá, hnědá nebo tmavě modrá.
Barva oblečení leccos prozradí i o psychologii člověka. Koneckonců, obvykle se lidé oblékají do barev, které mají rádi. Například ten, kdo preferuje modrou barvu, bývá uzavřený. Bývá obklopen menším okruhem přátel, je spíše přemýšlivý než mluvka. U lidí, kteří si oblíbili žlutou barvu, se dá předpokládat, že jsou originální, vynalézaví, idealističtí, ale také panovační a paličatí. Lidé, kteří mají rádi zelenou, jsou vyrovnaní, štědří, rádi utrácejí a rádi se baví. Jsou i stálými a partnery a přáteli. Červená pak vede u lidí, jež jsou optimističtí, extrovertní, avšak nedokážou být objektivní ani trpěliví.

Vede žlutá k pláči?
Barvy na lidskou psychiku nějak působí. Jinak se člověk cítí v bílé místnosti a jinak v zelené. Nebývá příliš šťastným krokem vymalovat si ložnici červeně, protože tato barva spíše aktivizuje. Není bez zajímavosti, že ve žlutě vymalované místnosti vnímáme subjektivně teplotu až o 2 stupně vyšší než je ve skutečnosti. Je dokonce prokázáno, že když slepý člověk vejde do místnosti, která je nabarvena modře, klesne jeho tělesná teplota. A naopak, v oranžové nebo červené místnosti se zvýší, ačkoliv je objektivní teplota v obou případech stejná. Jiné výzkumy zase ukázaly, že děti ve žlutě vymalovaných místnostech mají vyšší sklon k pláči, protože tato barva navozuje pocity frustrace. Naproti tomu, žlutá barva ve spojení s červenou vybízí k větší chuti k jídlu. Nelze se tedy divit, že síť restaurací McDonald´s je vyvedena právě v těchto barvách.

Barvy signalizují nebezpečí
Lidská psychika je složitá záležitost a na každého barvy působí trochu jinak, přesto určité univerzální zákonitosti lze vypozorovat. Například žlutá, zvláště ve spojení s černou, je vnímána jako nebezpečí a výstraha. Ne nadarmo tyto barvy najdeme na srsti obávaných kočkovitých šelem, jakými jsou třeba tygři nebo gepardi. V našich zeměpisných šířkách se s tygrem setkáme leda v zoo, ale ani žihadlo od podobně zbarveného sršně není nic příjemného. Podobnou funkci má i červená, někteří živočichové žijící v tropickém pásmu svým rudým odstínem dávají najevo svou jedovatost.

Zajímavosti ze světa symboliky barev

Zelená: Zelená barva je barvou přírody
I proto vyjadřuje především mládí, rozkvět a svěžest, a to téměř ve všech kulturách. Pro Kelty měla zvláštní význam, symbolizovala totiž ostrov blahoslavených Tir-nan-og. Specifickou roli má zelená barva v islámské kultuře. Byla totiž oblíbenou barvou proroka Mohameda a ráj v podání islámu je také zelený. Zatímco na evropských vlajkách se setkáme se zelenou jen v sedmi případech (nepočítáme-li státní znaky), obtížně lze najít muslimský stát, kterému by na vlajce zelená scházela. Vlajka Libye je dokonce zelená celá.
Lidské oko je nejcitlivější právě na zelenou barvu, což je výsledek evoluce, neboť na Zemi je, díky chlorofylu v rostlinách, právě zelená barva nejvíce rozšířená. Zrakový systém člověka a některých vyšších savců (zejména těch živících se rostlinnou stravou) má oproti jiným živočichům třetí typ zrakových čípků, citlivých právě na zelenou barvu. Některé indiánské kmeny mají ve svých jazycích až 200 výrazů pro různé odstíny zelené. Tato barva nabuzuje pocit jistoty, klidu, svěžesti a oddechu. Tlumí hluk, ale může pocitově navozovat chlad a vlhkost. Posiluje smysly a oživuje oči a pomáhá také při únavě.

Červená: Už ve starověku měla význam života a krve
Na staroegyptských malbách červené odstíny scházejí, poněvadž tehdejší výtvarníci měli striktně zakázáno je používat. Rudé zapadající slunce připomínalo, že nadchází démonická noc, nad kterou sluneční božstva nemají moc.
S krví a ohněm je červená spojována téměř ve všech kulturách. V antických dobách byl s červenou barvou spojován bůh války Árés, resp. Mars, naopak v Číně je tato barva barvou štěstí. Nelze zapomenout ani na její význam, co se týče lásky a erotiky. Podle výzkumu vědců z Rochesterovy univerzity jsou ženy v červeném pro muže nejpřitažlivější.
V reklamách červená barva boduje. Je výrazná, podněcuje emoce, žár, vášeň, lásku i cit. Nabuzuje vzrušení, podněcuje chuť k jídlu a činům. Zvyšuje svalové napětí, tep, dech. Symbolizuje také vzdor, agresi i nebezpečí. Dodává nejvíce energie.

Modrá: Egypťané ji spojovali s mocí a vznešeností
V Číně pak modré odstíny byly přisuzovány nesmrtelnosti. V Řecku byla modrá barvou lásky a erotiky, do modré byla odívána bohyně Afrodité, křesťanství modrou zbavilo erotiky a obléklo do ní cudnou Pannu Marii.
Modrou barvu má za nejoblíbenější téměř 50 procent lidí. Zato ji určitě nemají rádi počítačoví uživatelé, protože v Microsoft Windows se jako „modrá smrt“ označuje havárie operačního systému, při které se chybové hlášení zobrazí přes celou modře zbarvenou obrazovku. Je hojně využívána i v reklamě. Otevírá mysl, ta je poté přístupná inspiraci a intuici. Vyvolává pocit důvěryhodnosti. Způsobuje svěžest, lehkost, ale i chlad. Pocitově láká k volnosti, ale může navodit i pocit odstupu a zdrženlivosti.

Žlutá: Na první pohled veselá barva
Radost ale vždy nesymbolizovala, ba právě naopak. Třeba ve starověkém Egyptě byla spojena s pouští, neúrodou a se smrtí. Ve středověku byla žlutá barva barvou prostitutek, čarodějnic, zrádců a také židovského etnika. Ostatně i nacisté později označovali Židy žlutou šesticípou hvězdou. Žlutá je síra, která je spojována s peklem. Naopak ve staré Číně byla žlutá barva symbolem vznešenosti, což vycházelo ze zbarvení Slunce.
Žlutá je velice výrazná barva, maximum slunečního záření je právě v oblasti žluté barvy, lidské oko je na žlutou barvu velice citlivé. Z toho důvodu se žlutá používá pro upoutání pozornosti. V reklamě je využívána často, protože působí jasně a povzbudivě. Způsobuje veselí, podněcuje družnost a dobrou náladu. Povzbuzuje paměť, podporuje čich a chuť, aktivizuje mysl a aktivitu.

Černá: V Evropě je brána jako barva smutku a smrti
V jiných kulturách je vnímána mnohem pozitivněji. Například v Egyptě to byla nejoblíbenější barva. Paradoxně totiž symbolizovala život. A to vzhledem k odstínu nilského bahna, které přinášelo úrodu.
Křesťanství dalo černé barvě význam pokory a skromnosti, členové mnohých řeholních řádů oblékali černá roucha. V reklamním kontextu má černá barva mnoho společného s červenou. I ona díky své vážnosti je spojována s výrobky vysoké třídy.

Bílá: V Číně a v Indii je bílá dodnes barvou smutku
V Egyptě symbolizovala svítání a vítězství nad mocí démonů. Bílá je znakem čistoty a nevinnosti. Je v západní kultuře, ale třeba i v Japonsku, tradiční barvou svatebních šatů nevěsty. To vychází ještě z dob, kdy nevěsty bývaly obvykle panny, bílá barva se objevuje i na šatech jeptišek, což má právě zdůrazňovat jejich panenství. Zmenšuje pocit tíhy a hmotnosti. Působí chladně, čistě, stroze až monotónně. Může vyvolat skleslost, únavu i chlad.

Oranžová: Národní barva Nizozemska
Pronikla do Evropy relativně pozdě, až když Benátčané začali z Orientu dovážet zatím pro ni neznámé ovoce, pomeranče. Do té doby byla v Evropě oranžová vnímána jako odstín červené nebo žluté. V Indii je oranžová barva barvou hinduismu, oblékají se do ní i buddhističtí mniši. Je mimořádně povzbuzující, podporuje zdravé prosazování, aktivní úsilí. Posiluje tělo a pomáhá překonávat depresi.

Růžová: Je barva mírnosti
Je také barvou něhy a vyšších citů v lásce. Zklidňuje emoce a probouzí soucit. Ačkoli bývá považována za barvu čistě ženskou, výzkumy ukazují, že růžová je velmi oblíbená i u mnoha mužů.

Fialová: Je barvou ztišení mysli a meditace
Dokáže vzbudit smutek a pasivitu. Ovšem na druhé straně bývá přisuzována citově nevyzrálým lidem.

Hnědá: Hnědá je barva země a dřeva
Dodává pocit jistoty, tepla, domova, bezpečí a pevného zázemí. Může způsobovat útlum. Byla zneužita nacisty, příslušníci bojůvek SA nosili hnědé uniformy.


Barvy prodávají i auta
Oblíbenost barev lze snadno rozpoznat podle toho, v jaké barvě se prodávají automobily. Jaká zbarvení miláčků se čtyřmi koly jsou v Evropě nejpopulárnější? (Do této tabulky se nepromítá bezpečnost. Jinak by musely vést červená a oranžová.)

Stříbrná    35 %
Modrá     16 %
Černá     12 %
Bílá      11 %
Béžová    9 %
Červená    8 %
Zelená     7 %
Ostatní     2 %

Související články
V každém krajském městě sbírali vědci klíšťata v parcích a zjišťovali, nakolik jsou pro člověka nebezpečná. Nyní vyhodnotili výsledky za loňskou sezonu a vyplynulo z nich, že klíšťata v městských parcích jsou infikovaná víc než ta v přírodě. U každého čtvrtého klíštěte byly nalezeny bakterie způsobující lymeskou borreliózu. V řadě parků pak bylo borrelií infikováno i více než 30 […]
Vědci nalezli v třetihorním baltském jantaru důkazy, že nejen vzhled hmyzu, ale také jeho chování je konzervováno desítky milionů let. Přibližně před 40 miliony let se termití pár druhu Electrotermes affinis zrovna věnoval námluvám, když uvízl v lepkavé pryskyřici stromu a navždy zůstal uvězněn ve zkamenělém jantaru. Tato dosud jediná známá fosilie páru termitů poskytla vědcům […]
Rychlejší, levnější a také ekologicky udržitelnější vývoj léků umožní průlomová technologická platforma AMADEUS, kterou ve výzkumném institutu CATRIN při Univerzitě Palackého vyvíjí Alexander Dömling. Evropská výzkumná rada mu na to udělila prestižní grant s dotací 3,4 milionu eur. Cíl pětiletého projektu prozrazuje již jeho název: Automatizované, miniaturizované a zrychlené objevování léčiv (AMADEUS). Výzkumníci budou provádět chemické […]
Kredit českých archeologů jakoby sahal na špičky pyramidy a zároveň k samým základům podzemních hrobek. Napříč věky, kontinenty a s rozdílnými terény v posledních letech dosáhli omračujících nálezů. Patří k nim i práce na lokalitě Wad Ben Naga v Súdánu. Egypt nabízí desítky archeologických lokalit. V Deltě Nilu, ve středním Egyptě, Horním Egyptě. Další jsou i v sousedním Súdánu, kde čeští […]
Zvířecí kůže je součástí lidského odívání už od pravěku. Nyní se podnikatelé snaží přijít s její etičtější, ekologicky udržitelnější a efektivnější náhradou. A daří se jim to, spojence našli v houbách. V nepříliš vzdálené budoucnosti bychom tak mohli nosit kožené boty, které, když doslouží, bude možné rozložit kompostováním. Houby jako zdroj materiálu pro zhotovování nejrůznějších […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz