Nejstarší lidský vlas nalezen ve zkamenělém hyením trusu

Nálezy zkamenělého trusu, takzvané koprolity, nejsou pro paleontology nijak zvláštní raritou. Jejich rozboru se ale přesto věnují s obzvláštním zalíbením. Z trusu dávných zvířat lze totiž vyčíst informace, které by jim jinak zůstaly utajeny. Ve zbytcích trusu hyen však vědci nedávno objevili ještě více, než doufali.

Jihoafrická lokalita Sterkfontein severně od Johannesburgu patří mezi vědci, kteří se věnují zkoumání dějin k života, k nejslavnějším. Zdejším vápencovým lomům se také někdy říká „kolébka lidského rodu“. Pocházejí odtud totiž první nálezy australopitéků druhu Australopithecus africanus, které s definitivní platností sjednaly těmto pradávným hominidům místo mezi předky dnešního člověka. Nález zkamenělého trusu hyen čabrakových (Parahyaena brunnea), které se v této oblasti vyskytují podnes, nechával antropology zpočátku lhostejnými. Ale až do té doby, než je začala podrobně zkoumat  Lucinda Blackwellová se svými kolegy z University of Witwaterstand (mimochodem také mateřského pracoviště prof. Roberta Brooma, který se výrazně podíl na výzkumu jihoafrických australopitéků). Z několika bílých valounků o průměru asi 2 cm se jim podařilo vytáhnout asi 40 fosilizovaných vlasů, které dnes díky mnohatisícileté koupeli ve vápencových sraženinách vypadají spíše jako skleněné jehličky. Vápencové vrstvy, ve kterých byly zkamenělé výkaly nalezeny, datují geologové do doby před 195 000 – 257 000 roky. Toto stáří umísťuje jihoafrické vlasy na první místo v pomyslných historických tabulkách. Nejstarší doposud známý lidský vlas byl nesrovnatelně mladší – pochází z chilské mumie staré asi 9000 let. Zajímavé také je zamyslet se nad tím, jak se asi vlasy do trávicího traktu hyen dostaly.  Nechme zaspekulovat odborníka na slovo vzatého, Randalla Susmana, ze Stony Brook University v New Yorku: Spíše než králi celé oblasti byli naší dávní předkové z doby před 200 000 lety pouze jedním z prvků fauny, říká Susman. Jeho slova naznačují, že hyeny si smlsly buď přímo na živém člověku či spíše mláděti nebo na uhynulém jedinci. Lucinda Blackwellová si však není přesně jistá, o který druh lidského předka se v tomto případě jednalo – rozhoduje se mezi jedním z posledních  Homo heidelbergensis či naopak  ranným Homo sapiens.

Rubriky:  Paleontologie

Horníci na asteroidech? Mikrobi!

Výzkum vesmíru není jen čistě vědeckou prací, ale má i své praktické...
Jak měl člověk najednou o „kolečko víc“

Jak měl člověk najednou o „kolečko...

Kolo je plochá součást kruhového tvaru, která se může otáčet kolem svého...
12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo vesmírnou bránu

12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo...

12. dubna 1961 vzlétl první člověk do vesmíru. Stal se jím...
Nádory existovaly už před 255 miliony lety

Nádory existovaly už před 255...

Přestože je rakovina považována za jednu z civilizačních chorob, je mnohem...
Na světě je nejpřesnější vizualizace dinosaura

Na světě je nejpřesnější...

Výjimečně zachovalá fosilie druhu Psittacosaurus dala vzniknout nejpřesnější...
Švédům se podařilo najít nejstarší fosilie rostlin na světě

Švédům se podařilo najít nejstarší...

Vědci ze Švédského muzea přírodní historie objevili 1,6 miliardy let staré...
S čím se hraje baseball?

Baseball je kolektivní míčová hra, při níž se míč odpaluje za pomoci pálky. Tou se...
Humanoidní robot z Koreje

Jihokorejští vědci sestavili humanoidního robota, který by měl být schopen lidem...
Proč se věk nobelistů neustále zvyšuje?

Proč se věk nobelistů neustále...