O mozku, červené a modré barvě

Možná vám přijde zvláštní, že někteří vědci zkoumají tak podivnou věc, jako jsou reakce našeho mozku na podněty různých barev. Důležité je ale uvědomit si, jak významné jsou podobné výzkumy například pro zadavatele reklamy. Je tedy lepší ladit reklamu na zubní pastu spíše do červena nebo do modra?Možná vám přijde zvláštní, že někteří vědci zkoumají tak podivnou věc, jako jsou reakce našeho mozku na podněty různých barev. Důležité je ale uvědomit si, jak významné jsou podobné výzkumy například pro zadavatele reklamy. Je tedy lepší ladit reklamu na zubní pastu spíše do červena nebo do modra?

Předcházející výzkumy ukázaly, že modrá a červená jsou spojeny vyššími myšlenkovými výkony. Nedokázaly se ale shodnout na tom, která z nich dokáže psychice nejlépe „zatopit pod kotlem“, říká vedoucí autorka studie, která nedávno vyšla v prestižním magazínu Science Juliet Zhu z ekonomické fakulty kanadské University of British Columbia. Její tým zkoumal během let 2007 a 2008  reakce na tyto dvě barvy u více než šesti set respondentů, převážně z řad univerzitních studentů. A která z nich  tedy dopadla lépe? Podle závěrů Kanaďanů neexistuje absolutní kritérium, podle něhož lze mezi oběma barvami rozhodnout. Záleží totiž na povaze úkolu, který měli respondenti za úkol vyřešit. Díky výstražným dopravním značkám, sanitkám či červeným perům, kterými učitelé opravují písemné projevy žáků, máme červenou asociovanou s nebezpečím, chybami a pozorností, říká Zhuová. Modrá zase asociuje  oblohu, oceán a vodu a lidé si ji tedy spojují s otevřeností, mírem a klidným stavem mysli. Není divu, že patří mezi oblíbené barvy většiny lidí.  Jaké jsou tedy praktické důsledky působení těchto barev? Nebude již překvapením, že červená, tedy výstražná barva zvyšuje naši koncentraci na detaily a vyhledávání informací v paměti. Stimulace mozku modrou barvou je na druhou stranu mnohem výhodnější v momentech, kdy před námi stojí úkoly, které vyžadují kreativitu. Modrá a červená barva mezi sebou ale  tradičně soutěží i o titul  nejoblíbenější barvy i mezi reklamními výtvarníky. Výzkum týmu dr. Zhuové byl tedy částečně zaměřen i na tuto oblast. Červená barva dobře fungovala v případě, že reklamní zpráva byla spojena s něčím negativním. U fiktivního druhu zubní pasty, který psychologové používali jako modelu,  varovali například  před záludným „zubním kazem“. Na modrou zase reagovali lidé pozitivně  naopak v případech, kdy byl obsah sdělení prezentován jako pozitivní, např. „za bělejší zuby“. Podobně jako v mnoha jiných případech tedy kanadští psychologové došli k závěru, že pro přijímání jakékoliv zprávy z okolí je podstatný také kontext, v němž se zpráva objevila.

Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře kvůli prachu v ovzduší

Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře...

Americká společnost Environmental Health Analytics (EHA) zhodnotila...
Po třech desetiletích se do dvorské zoo vracejí hyeny žíhané

Po třech desetiletích se do dvorské...

Dvorská zoo se po téměř třiceti letech vrátila k chovu hyen žíhaných (Hyaena...
Robotického policistu uvidíte v Dubaji

Robotického policistu uvidíte v...

Policie v Dubaji se pyšní nejen těmi nejrychlejšími policejními vozy na...
Nalezeno dalších deset planet podobných Zemi

Nalezeno dalších deset planet...

Profesionálním a amatérským astronomům se díky datům z mise K2 podařilo objevit...
Bojové drony LCAAT budou chránit stíhačky F-35 Lightning II

Bojové drony LCAAT budou chránit...

Americké letectvo vyvíjí v rámci programu Low Cost Attritable Aircraft...
Nová studie odhalila globální ohniska výskytu nepůvodních rostlin a živočichů

Nová studie odhalila globální ohniska...

Mezinárodní tým výzkumníků z patnácti zemí přichází s první globální...
Mažete se opalovacími krémy? Pozor na možné poškození DNA

Mažete se opalovacími krémy? Pozor...

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně zjistili, že látka obsažená v některých...
Čeká nás průlom ve vývoji biopaliv z řas?

Čeká nás průlom ve vývoji...

Společnosti Exxon Mobil a Synthetic Genomics Inc. objevily po osmi letech...
Policie zajistila na předměstí Buenos Aires rozsáhlou sbírku nacistických předmětů

Policie zajistila na předměstí Buenos...

Busta Adolfa Hitlera, zvětšovací skla v krabicích s hákovým křížem a zdánlivě...
Pneumatika budoucnosti od Michelinu

Pneumatika budoucnosti od Michelinu

Francouzský výrobce pneumatik, společnost Michelin, ukázala, že by...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Transplantace: V čem spočívá jejich etický problém?

Transplantace: V čem spočívá...

Jedním z významných mezníků v historii lékařství jsou...
Trable herce Johna Candyho: Sympatického tlouštíka skolilo rodinné prokletí!

Trable herce Johna Candyho:...

Trvalé místo v paměti filmových fandů si definitivně...
Tajemství Černé Dahlie: 60 mužů se přizná – a žádný nevraždil!

Tajemství Černé Dahlie: 60 mužů se...

Veřejnost ji zná pod přezdívkou Černá Dahlie. Krásná...
Tváří se jako zbožný křesťan: Jeho zájmy ale mají k lásce k bližnímu velmi daleko!

Tváří se jako zbožný křesťan: Jeho...

Britskému autorovi příručky pro internetové pedofily...
Diplomatická zrada: Držel Metternich Napoleona na uzdě?

Diplomatická zrada: Držel...

Pařížská smetánka je na sklonku léta 1806 okouzlena...
V českých zemích se od roku 1876 používá metrická soustava: Z jakého důvodu?

V českých zemích se od roku 1876...

Dálniční ukazatel jasně říká, že z Prahy do Plzně...
Patřila Tutanchamonova zlatá maska ve skutečnosti královně Nefertiti?

Patřila Tutanchamonova zlatá maska...

Egyptský kněz překryje zlatou maskou obinadlem...
Rusové si s Aljaškou prodali zlatý důl

Rusové si s Aljaškou prodali...

„Musíme se zbavit něčeho, co nepotřebujeme,“...
Jen pro chytré: Kdo byl poslední císař Spojených států?

Jen pro chytré: Kdo byl poslední...

Amerika nemá krále, ačkoliv někteří její prezidenti...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.